NyföretagarCentrum och Almi utser Årets Mentorer 2012 i Värmland!

Till Årets Mentor i Värmland i kategorin blivande företagare har utsetts Peter Rovér från Effect Management Development och till Årets Mentor i kategorin befintliga företag har utsetts Gunn Axelsson, som driver företaget Vill mera Utveckling. Det är NyföretagarCentrum Karlstad och Almi Värmland som utser Årets Mentorer i länet. De båda mentorerna är också nominerade till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige som tillkännages den 12 oktober.

- Mentorskap är viktigt och kan vara avgörande för att en företagare ska lyckas. Vi ser vårt mentorprogram som ett väsentligt komplement till vår ordinarie rådgivning, säger de båda projektledarna Conny Rosenhall, NyföretagarCentrum Karlstad och Thomas Berg, Almi Värmland.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige och Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. NyföretagarCentrum vänder sig till blivande entreprenörer, som ännu inte har startat, och Almi Företagspartner till befintliga företag.

”Inspiration vid varje möte”
Peter Rovér, har nominerats av sina adepter Per Johansson, Fredrik Stodne, Linh Nguyen och Johan Andersson, som driver företaget Soleil IT Sweden. - Peter skänker inspiration vid varje möte och får oss att diskutera och tänka i andra banor. Vi har börjat jobba mer effektivt och strukturerat med vår företagsutveckling, något som hjälpt oss mycket under vårt första år och som även kommer vara värdefullt för framtiden, säger delägarna på Soleil IT Sweden.

”Jag har lärt mig hur det fungerar i Sverige”
Gunn Axelsson har nominerats av sin adept Khalifa Ahmed, som driver företaget Khalifa Mode, en klädbutik för muslimska kvinnor. - Jag har fått ett mycket bättre självförtroende, har fått mera tålamod och jag är mera kreativ. Klar målbild hjälper på vägen. Jag har lärt mig hur det fungerar i Sverige, regler och system, säger Khalifa Ahmed.

Om mentorprogrammet
NyföretagarCentrum och Almi Företagspartner driver ett rikstäckande program för mentorskap, som ett komplement till den ordinarie rådgivningen. Programmet ska öka möjligheterna för blivande och befintliga företagare att starta och utveckla lönsamma företag.  Blivande och befintliga företag kan genom programmet idag få tillgång till en mentor under ett år. Blivande företag är företag i en uppstartfas. Befintliga företag avser företag som varit igång ett tag och vill växa ytterligare.

Prisutdelning för Årets Mentor för blivande företagare sker den 12 oktober på mässan Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö. Prisutdelning för Årets Mentor för befintliga företag sker den 22 oktober i samband med ESBRIs Estradföreläsningar.

Mer information, kontakta:
Conny Rosenhall, NyföretagarCentrum Karlstad, mobil 070-786 71 01
Thomas Berg, Almi Värmland, tel 054-14 93 61
Jimmy Pervik, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070-574 69 40
Josefin Hildinge, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige, mobil 070-954 35 15

• driva företag
  • entreprenörskap
  • företag
  • företagande
  • näringsliv
  • rådgivning
  • mentorskap

• Värmland

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2011 gav NyföretagarCentrum 20 300 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 9800  startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.