NyföretagarCentrum och Almi utser Årets Mentorer 2012 i Västmanland!

Till Årets Mentor i Västmanland i kategorin blivande företagare har utsetts Pia Nordlander, som driver företaget bildN i Västerås och till Årets Mentor i kategorin befintliga företag har utsetts Stefan Jansson, som är VD för företaget Måleriproduktion i Västerås. Det är NyföretagarCentrum Västerås och Almi Mälardalen som utser Årets Mentorer i länet. De båda mentorerna är också nominerade till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige som tillkännages den 12 oktober på mässan Eget Företag.

- Mentorskap är viktigt och kan vara avgörande för att en företagare ska lyckas. Vi ser vårt mentorprogram som ett väsentligt komplement till vår ordinarie rådgivning, säger de båda projektledarna Simona Hef, NyföretagarCentrum Västerås och Erik Jonuks från Almi Mälardalen.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige och Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. NyföretagarCentrum vänder sig till blivande entreprenörer, som ännu inte har startat, och Almi Företagspartner till befintliga företag.

”Ett öppet sinne att hitta nya vägar till framgång”
Pia Nordlander har nominerats av sin adept Malin Abrahamsson, som driver företaget Mälarsalongen i Västerås, som erbjuder helhetslösningar inom skönhet. - Pia har gett mig många bra tips kring personalfrågor, marknadsföring och framtidsutsikter. Idag är vi sju personer på salongen och frågor kring ledarskap har varit viktiga, att få alla att arbeta mot ett gemensamt mål. Det som gör Pia till en bra mentor är hennes egna erfarenheter som företagare och hennes öppna sinne för att hitta nya vägar till framgång, säger Malin Abrahamsson.

”En klok förebild”
Stefan Jansson har nominerats av sin adept Pernilla Hedström, som driver företaget Hedströms Kök och fönster i Västerås. - Stefan har varit förebilden som byggt upp sitt och sin familjs företag från grunden till vad det är idag, jag har verkligen växt med hans klokskap att bygga upp företag från grunden. säger Pernilla Hedström.

Om mentorprogrammet
NyföretagarCentrum och Almi Företagspartner driver ett rikstäckande program för mentorskap, som ett komplement till den ordinarie rådgivningen. Programmet ska öka möjligheterna för blivande och befintliga företagare att starta och utveckla lönsamma företag.  Blivande och befintliga företag kan genom programmet idag få tillgång till en mentor under ett år. Blivande företag är företag i en uppstartfas. Befintliga företag avser företag som varit igång ett tag och vill växa ytterligare.

Prisutdelning för Årets Mentor för blivande företagare sker den 12 oktober på mässan Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö. Prisutdelning för Årets Mentor för befintliga företag sker den 22 oktober i samband med ESBRIs Estradföreläsningar.

Mer information, kontakta:
Simona Hef, NyföretagarCentrum Västerås, mobil 070-628 35 17
Erik Jonuks, Almi Företagspartner Mälardalen, tel 021-10 78 12
Jimmy Pervik, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070-574 69 40
Josefin Hildinge, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige, mobil 070-954 35 15

• Västmanland

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2011 gav NyföretagarCentrum 20 300 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 9800  startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.