NyföretagarCentrum utser Årets Mentor 2010 i Västra Götalands län!

Inga-Lill Orbelin är bäst i Västra Götalands län på att stötta en blivande nyföretagare. Hon har ställt upp ideellt som mentor under ett år till Mahnaz Moradi, Moradi Art & Design. Inga-Lill Orbelin går nu vidare som finalist i den nationella tävlingen Årets Mentor, som avgörs i Stockholm den 20 oktober.

En bra mentor är en förebild, som bjuder på kunskaper och kontakter som ger nyföretagare större chans att lyckas. Med mentorn som bollplank och stöd kan vägen till ett lönsamt företag bli rakare och roligare. Det kräver både tid och engagemang.

Mentor Eget Företag drivs gemensamt av Jobs and Society NyföretagarCentrum och Almi Företagspartner. Programmet pågår under ett år och är kostnadsfritt. Jobs and Society NyföretagarCentrum riktar sig till blivande nyföretagare medan Almi vänder sig till etablerade nyföretagare. Mentorerna ställer upp ideellt. Sedan starten 2006 har fler än 3500 par över hela landet fullföljt programmet. Det gör Sverige till ett av världens bästa länder på ideellt mentorskap.

NyföretagarCentrum Väst deltar sedan 2006 i Mentor Eget Företag. Mentorn Inga-Lill Orbelin, Swedelink Trade & Import, har nominerats av sin adept Mahnaz Moradi. Mahnaz driver idag företaget Moradi Art & Design som gör hemsidor och jobbar med grafisk design.

-Med Inga-Lill som mentor har företaget utvecklats åt rätt håll och mitt kontaktnät har blivit större genom henne. Hon är väldigt engagerad och jag blir alltid laddad med positiva tankar efter att jag träffat henne, säger Mahnaz.

Som nominerad i Västra Götalands län är Inga-Lill Orbelin nu direktkvalificerad till den nationella tävlingen Årets Mentor 2010. Almi Företagspartner har parallellt utsett sin kandidat från länet, Niklas Olausson. En jury utser två nationella vinnare, som hjälpt och stöttat en blivande nyföretagare respektive en etablerad nyföretagare.

Vinnarna kommer att koras den 20 oktober under "Mentordagen" på Mässan Eget företag på Stockholmsmässan. Läs mer om programmet på www.mentoregetforetag.se.

För ytterligare information:
Petra Johnsson, NyföretagarCentrum Väst,
e-post, vast@nyforetagarcentrum.se
Josefin Andersson, NyföretagarCentrum Sverige, tfn 070-954 35 15,
e-post josefin.andersson@jobs-society.se

NyföretagarCentrum
.nyforetagarcentrum.se | e-post jobs@jobs-society.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2009 gav NyföretagarCentrum 23 400 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har drygt 10 000 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.