Pressinbjudan: Ta pulsen på nyföretagandet i Sverige

Den 19 oktober klockan 11:45 invigs Eget Företag 2010 – Sveriges största mässa för ny- och småföretagare – av Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Vi bjuder in till pressträff innan mässans öppnande där intresserade journalister får exklusiv information om läget för nyföretagandet i Sverige och om utställarna, seminarierna och utmärkelserna under Eget Företag 2010.

Pressträffen äger rum tisdagen den 19/10 kl. 09:15 i B-hallen på Stockholmsmässan i Älvsjö. Vi ses i mässcaféet där vi bjuder på kaffe och frukostfralla. Meddela gärna om du kommer till utskick@egetforetag.se.

Jobben är avgörande för Sveriges framtid, det är de flesta överens om. En nyckelfråga är vilka som ska skapa jobben.

– Jobben skapas av företagsamma människor som startar små företag och får dem att växa och utvecklas, menar Mats Evergren, marknadschef på NyföretagarCentrum Sverige som står bakom Eget Företag.

Nyföretagandet upplever just nu en boost som har varat under hela 2010. Vi kommer sannolikt få det högsta nyföretagandet på tio år när 2010 ska summeras. Ändå behövs fler nya företag för att Sverige ska nå samma nivåer som till exempel övriga nordiska länder.

– Eget Företag är en knutpunkt för ny- och småföretagare, berättar Mats Evergren. Här knyts kontakter, affärer görs och massor av människor blir inspirerade och stimulerade och vågar ta steget till eget. Eget Företag har funnits i nio år, och är i år större än någonsin.

Bland annat bjuder Eget Företag 2010 på mer än 100 utställare, 75 seminarier, intervjuer och föreläsningar i Caféntreprenör och utdelning av utmärkelserna Årets Nyföretagare, Årets Mentor och Årets Nyföretagarkommun.

Kom till pressträffen den 19 oktober klockan 09:15 för mer information!

EGET FÖRETAG 2010 (WWW.EGETFORETAG.SE)

Datum: 19-21 oktober
Plats:
Stockholmsmässan, Älvsjö, B-hallen
Öppettider:
Tisdag 19 oktober, kl. 10-19
Onsdag 20 oktober, kl. 09-17
Torsdag 21 oktober, kl. 09-17

Mer information? Gå in på www.egetforetag.se eller kontakta:
Mats Evergren, Marknadschef NyföretagarCentrum, 08-14 44 00, info@egetforetag.se

• eget företag mässan
  • nyföretagarveckan

NyföretagarCentrum
.nyforetagarcentrum.se | e-post jobs@jobs-society.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

Eget Företag är Sveriges största mässa och mötesplats för småföretagare, nyföretagare och blivande företagare. Eget Företag 2010 pågår i tre dagar, 19-21 oktober, i Victoriahallen på Stockholmsmässan och lockar minst 9 000 besökare. Eget Företag arrangeras av NyföretagarCentrum Sverige. www.egetforetag.se

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2009 gav NyföretagarCentrum 23 400 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har drygt 10 000 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.