Rekordmånga tävlar om att bli Årets Nyföretagarkommun

Att de nya företagen blir allt fler avspeglar sig direkt i nomineringarna till tävlingen ”Årets Nyföretagarkommun”. I år tävlar hela 16 kommuner mot varandra.

Den kommun som vinner får 100 000 kronor i form av stipendier till lokala inspiratörer. Syftet är att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet.

– När den ekonomiska krisen slog till för två år sedan bröts en tidigare mycket positiv trend när det gäller utvecklingen av nyföretagandet. Nu däremot kan vi se tillbaka på ett mycket mer positivt år, säger Mats Evergren, marknadschef på NyföretagarCentrum.

Tävlingen ”Årets nyföretagarkommun” arrangeras av NyföretagarCentrum i samarbete med programföretaget Visma Spcs. I år blir det sjätte gången som priset delas ut.

– Nu är det fart på nyföretagandet igen. Förra hösten var statistiken dyster ur entreprenörssynpunkt och bara två kommuner ansågs värda att nomineras. Nu är det nya tider och därför låter vi ännu fler få chans att ta hem den ärofulla titeln, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Dubblerat antal nominerade
Tidigare år har en kommun nominerats i varje tävlingskategori. Eftersom så många kommuner i år har en positiv utveckling av nyföretagandet dubblas nu antalet nominerade i varje kategori, vilket innebär att 16 kommuner står på startlinjen. Var och en är högt rankad när det gäller antalet nya företag per tusen invånare. Nomineringarna görs utifrån utvecklingen av nyföretagandet de senaste 18 månaderna. Det avgörande är vilken kommun som har flest nya företag per 1 000 invånare under den tidsperioden.

Juryn består av representanter för NyföretagarCentrum och Visma Spcs. Priset delas ut på Eget Företag, Sveriges största Nyföretagarmässa, den 21 oktober. Eget Företag, arrangeras av NyföretagarCentrum.

De nominerade kommunerna

Storstäder med förorter: Danderyd och Vaxholm
Större städer:
Uppsala och Södertälje
Pendlingskommuner:
Orust och Sigtuna
Glesbygdskommuner:
Åsele och Bjurholm
Varuproducerande kommuner:
Vara och Laxå
Övriga kommuner, fler än 25 000 inv:
Strängnäs och Enköping
Övriga kommuner 12 500-25 000 inv:
Leksand och Simrishamn
Övriga kommuner, färre än 12 500 inv:
Tanum och Askersund

Tidigare vinnare: Strängnäs 2005, Helsingborg 2006, Gnosjö 2007, Norrtälje 2008 samt Åre och Strömstad, som delade på priset 2009.

För mer information, kontakta:
Mats Evergren, Marknadschef NyföretagarCentrum, 08-14 44 00, mats.evergren@jobs-society.se
Lars Fredell, Informationschef Visma, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

• nyföretagarbarometern
  • nyföretagarkommun
  • tävlar i nyföretagande
  • eget företag mässan

NyföretagarCentrum
.nyforetagarcentrum.se | e-post jobs@jobs-society.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2009 gav NyföretagarCentrum 23 400 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har drygt 10 000 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.