Rykande färsk statistik: Nyföretagarbarometern för november 2009: Nyföretagandet i Sverige – ökningen fortsätter!

Alldeles färsk statistik i Nyföretagarbarometern visar att nyföretagandet har återhämtat sig från det fall som har skett tidigare under 2009. Under november 2009 ökade antalet nyregistrerade företag med 8,5 procent jämfört med november 2008.

– Det fortsätter uppåt, säger Mats Evergren, marknadschef på Jobs and Society NyföretagarCentrum som tillsammans med Bolagsverket står bakom Nyföretagarbarometern.

Under november 2009 registrerades 4 996 nya företag, jämfört med 4 603 under samma månad 2008. En ökning med nästan tio procent.

– Tidigare under 2009 har nyföretagandet rasat, men nu ser vi att botten är nådd, säger Mats Evergren, marknadschef på Jobs and Society NyföretagarCentrum. Nu vänder det, och jag är övertygad om att ökningen fortsätter även i december.

Nyföretagarbarometern tas fram av Jobs and Society NyföretagarCentrum och Bolagsverket, och mäter på basis av Bolagsverkets data antalet nyregistrerade företag i Sverige. Ladda ner hela Nyföretagarbarometern på www.nyforetagarcentrum.se.

För mer information, kontakta Jobs and Society NyföretagarCentrum:
Harry Goldman, Verkställande ledamot, 08-14 44 00, harry.goldman@jobs-society.se
Mats Evergren, Marknadschef, 08-14 44 00, mats.evergren@jobs-society.se

• nyföretagarveckan

Om oss
Jobs and Society NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. NyföretagarCentrum ger varje år närmare 15 000 personer individuell, kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Nära två tredjedelar av dem startar företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. www.nyforetagarcentrum.se