SmåA ny partner till NyföretagarCentrum Sverige

Sveriges ledande skapare av nya livskraftiga företag och Sveriges största a-kassa för företagare har ingått ett nytt samarbete.

Småföretagarnas Arbetslöshetskassa, SmåA, är med drygt 120 000
medlemmar Sveriges största a-kassa för företagare. NyföretagarCentrum är Sveriges ledande skapare av nya, livskraftiga företag. Det nya samarbetet är en perfekt matchning som kommer vara gynnsam för både befintliga och blivande företagare.

– Småföretagare i allmänhet och nyföretagare i synnerhet missar ofta att ha fullgoda försäkringar. En viktig del av försäkringsskyddet är arbetslöshetsförsäkringen. Den kan företagare ha precis som löntagare. Därför är det med stor glädje vi välkomnar SmåA, den största a-kassan som riktar sig speciellt till företagare, som partner till NyföretagarCentrum. Tillsammans kan vi uppmärksamma fler nyföretagare på att man bör ha en arbetslöshetsförsäkring, säger Jörgen Bengtson, projektledare på NyföretagarCentrum Sverige.

– Småföretagarnas Arbetslöshetskassa ser fram emot att samarbeta med NyföretagarCentrum och på så sätt komma i kontakt med småföretagare i ett tidigt skede av uppstarten av sitt företag. Vi får en möjlighet att informera om arbetslöshetsförsäkringen och vikten av att även försäkra sin inkomst för att på så sätt våga satsa på sitt företagade. Thomas Gröndahl, kassaföreståndare SmåA

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Vi täcker ca 200 kommuner och når 86 procent av befolkningen. Vårt mål är att bidra till fler nya livskraftiga företag. Under 2012 gav vi individuell och kostnadsfri rådgivning till 22 500 personer. Av dessa har 9 400 startat företag. Efter tre år är 80 procent av företagen fortfarande aktiva och har i snitt två anställda; mindre än 1 procent har gått i konkurs. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.