Alanya FOTO: Detur

Fler avgångar till Antalya från Jönköping

Jönköping Airport får fler direktavgångar till turkiska Antalya nästa säsong. Charterarrangören Detur väljer att satsa på Jönköping som ny avreseort och erbjuder nu tre avgångar i september nästa år till den populära turistdestinationen.

Intresset för södra Turkiet har växt stadigt för varje år sedan nedgången under 2016 och Alanya var sommarens populäraste resmål med en ökning på hela 29 procent (enligt Tickets bokningsstatistik, augusti 2019). Förutom att det är Turkiets främsta sol- och baddestination har den svenska kronan fortsatt att stå sig stark i landet, vilket har varit en bidragande orsak till den positiva utvecklingen.

– Vi eftersträvar att vara ett av de varumärken man jämför med när man reser från sin lokala flygplats. Detur var bland de första charterarrangörerna att fokusera på resor från lokala flygplatser. Vi har ett brett utbud av hotell och lägenheter i alla klassificeringar. Allt för att kunna erbjuda ett passande alternativ oavsett vem resenären är. Vi erbjuder dessutom ett stort och brett golfprogram i Belek direkt från Jönköping Airport, säger Orhan Ögütgen VD för Detur.

En etablerad researrangör

Detur har lång erfarenhet av charterresor till södra Turkiet. Bolaget startade 1993 som en resebyrå i Turkiet och har expanderat därefter. Nästa år firar bolaget 20 år på den svenska marknaden och har under dessa år haft över 1 miljon svenska resenärer.

– Det är mycket glädjande att vi nu kan erbjuda avgångar till Antalya även till nästa höst. Vi har en stark tradition av resor till Antalya och intresset för att kunna resa smidigt från sin närmaste flygplats är stort i regionen. Att Detur nu väljer Jönköping visar på att vi har en attraktiv marknad och vi ser fram mot att kunna utveckla vårt samarbete framöver, säger Henrik Älverdal Marknadschef för Jönköping Airport.

Tidigare i höst annonserade charterarrangören Ving att de erbjuder två direktavgångar till Antalya från Jönköping nästa sommar, den 6 respektive 13 juni. Deturs avgångar kommer att ske på fredagar den 11, 18 samt 25 september. Tillsammans med Ving, TUI och Apollo är man nu en av fyra arrangörer med charter från Jönköping Airport 2020.

Rony Forsberg, VD Jönköping Airport 036-31 12 01 rony.forsberg@jkgairport.se

Henrik Älverdal, Marknadschef Jönköping Airport036-31 12 08 henrik.alverdal@jkgairport.se

Jönköping Airport AB Publiceringsdatum 2019-10-28

Dagligt reguljärflyg med Air LEAP mellan Jönköping och Stockholm-Arlanda. Direktcharter till populära semesterresmål flera gånger i veckan. Internationellt fraktflyg måndag-torsdag nattetid, under hela året.Läs mer på www.jonkopingairport.se