Air Leaps flygkapten Maria Hagberg klipper bandet och inviger den nya flyglinjen mellan Jönköping och Stockholm-Arlanda

Premiär för Arlandalinjen

Idag kl 06:25 lyfte första avgången med Air Leap från Jönköping till Stockholm-Arlanda. Det var den första av dagens två avgångar och kl 09:40 sker den första ankomsten från Stockholm. Sammanlagt kommer det vara upp till 30 turer i veckan (15 i vardera riktningen).

De första passagerarna bjöds på kaffe med fralla och tårta i Gaten innan boarding. Air Leaps egen flygkapten Maria Hagberg invigde officiellt linjen genom att klippa band och därefter leda sina passagerare ut till flygplanet.

-Jätteskönt att vi åter är igång med flygtrafiken till Stockholm. Vi vet att linjen fyller en viktig funktion, inte bara för Jönköping utan för hela regionen. Tillsammans med Air Leap kommer vi nu bearbeta marknaden så att vi även kan utveckla linjen ytterligare, säger Rony Forsberg VD för Jönköping Airport.

Så sent som i vintras flög Air Leap samma sträcka men pga den hårda konkurrenssituationen med flygbolaget BRA valde man då att upphöra med trafiken. När BRA, som flugit mellan Jönköping och Stockholm-Bromma, i våras meddelade att de skulle lägga ner sin linje påbörjades en diskussion med Air Leap om att återuppta Arlanda-linjen.

-Det känns fantastiskt att äntligen få starta upp linjen Jönköping-Arlanda. För oss är det viktigt att vara lyhörda mot marknaden och därför vill vi tillsammans med regionen utveckla linjen på bästa sätt. Detta genom lokalnärvaro och personliga möten med både företags- och privatmarknaden, säger Emelie Ahlin - Marknadschef för Air Leap.

Sammanlagt flyger Air Leap reguljärt året runt från sju olika flygplatser i Sverige, Norge och Finland. Bolaget är ett svenskt regionalt flygbolag med norska ägare och flyger såväl reguljär- som chartertrafik. Satsningen på Jönköping ligger helt i linje med bolagets ambition som är att växa ytterligare på den nordiska marknaden.

Rony Forsberg, VD Jönköping Airport  036-31 12 01 rony.forsberg@jkgairport.se

Henrik Älverdal, Marknadschef Jönköping Airport 036-31 12 08 henrik.alverdal@jkgairport.se

Emelie Ahlin, Marknadschef Air Leap, 070-874 09 14 emelie@airleap.se

Fr o m 26 augusti flyger Air LEAP dagligen mellan Jönköping och Stockholm-Arlanda. Direktcharter går till populära semesterresmål flera gånger i veckan. Internationellt fraktflyg måndag-torsdag nattetid, under hela året.