Hösten är här.

Dagarna går åt till att förbereda en säsong av producentbesök, vinprovningar och att lära känna nya medarbetare och producenter. Samtidigt funderar jag mycket på vart hän "Vinsverige" är på väg och hur vi som företag med vår affärsidé kan hävda oss i konkurrensen. Finns det fortfarande intresse för långsiktighet? Finns det en ekonomisk överlevnad utan att jobba med "egna varumärken" och massiv marknadsbudget? Är dagens konsumenters intresse och törst efter att veta vad de dricker, varifrån och från vem det kommer, tillräckligt stort för att de skall orka göra den ansträngning som krävs för att inte bara köpa på utseende och igenkänningsfaktor? Vissa dagar ser försäljningsstatistiken ut att räcka enkom till det sistnämnda. Nästa dag återfår jag lite hopp och känner att vi svenskar vill och kan mer, att vi orkar engagera oss i våra val av vin. Funderingarna är säkert desamma för alla företagare och jag belyser förmodligen något som de flesta känner igen sig i som haft eget företag av något slag.

Men till slut, innerst inne, hör jag min egen röst som åter bekräftar för mig varför jag ville börja arbeta med vin.
 "Människan och Vingården". Inte det ena utan det andra, aldrig ett bra vin utan en producent bakom för vilken jag kan känna sympati och respekt. Aldrig en sympatisk människa som, i mitt tycke, gör ett mediokert vin. Alltid en växtplats i grunden förädlad och framburen av en riktig människa. Det var det jag ville jobba med och det har jag fått glädjen att göra under drygt 15 år, och det vill jag fortsätta med. Bära eller brista. Jag både vill arbeta för och tro på att det alltid kommer att finnas människor som vill veta vad de dricker, varifrån det kommer, hur och av vem det är gjort. Vin är nämligen så mycket större än bara en dryck. Det är en plats, det är resultatet av ett jordbruk, det är historia, nedärvd kunskap och mänsklig tolkning. Alltså så oerhört mycket mer än vad man kan läsa av en etikett eller en förpackning eller en annons. Och det är den kunskapsförmedlaren vi på Johan Lidby Vinhandel har som mål att vara. Ibland lyckas vi kanske, i andra fall säkert inte fullt ut. Men vi skall alltid arbeta för att vara det. För våra kunders och våra producenters skull. De har de rätt att förvänta sig av oss. Nu och i framtiden.

Under höstens inledning kommer Systembolagets ändrade provningskalendarium att medföra att en del viner provas senare än förut. Det innebär säkerligen att en del viner som lanserats i augusti och september finns kvar i butik längre än brukligt. Det är bra ur ett kundperspektiv. Det kan dock visa sig vanskligt i framtiden då "exklusiva lanseringar" helst skall sälja ut på en månad för att vara "lyckade" i Systembolagets ögon. Vi får hoppas att inköparna tar hänsyn till detta i framtida utvärderingar.
I detta pressmeddelande har jag valt att ta med en del viner som lanserades i augusti, några från septembersläppet och en kommande nyhet för oktober.

Old Vine Zinfandel, Sonoma County 2009

Cortina, Dry Creek Zinfandel 2008