Sommarbrev med information om nylanseringar i augusti och september

Nu hoppas jag att de flesta av er befinner er på en välförtjänt sommarledighet. Kanske undrar ni då varför jag kommer och stör med ett nyhetsbrev som ändå kanske bara kommer att hamna i papperskorgen? Ja det kan man ju fråga sig, mitt svar är helt enkelt att jag vill informera lite om de viner vi har glädjen att introducera på marknaden nu redan i augusti och september månad och även om jag inte vill tänka i de banorna så är vi plötsligt där. Systembolagets nyhetsprovningsschema har samtidigt blivit lite mindre begripligt för oss att följa, vilket medfört att det känns som om relativt många viner som lanseras inte får någon chans att bli omskrivna innan de antigen är slut eller nästa nyhetsblock lanseras och de "gamla" nyheterna glöms bort. Det är ett problem som jag funderar en hel del på. Hur skall vi på bästa sätt ge er möjlighet att prova de viner som lanseras oavsett sortiment, samtidigt som ni inte har mer tid än förut att hinna med alla olika provningar som erbjuds? Det är väl 10 tusen kronors frågan...

Samtidigt händer mycket i Systembolagets arbetssätt som kommer att påverka oss, er och alla svenska vinkonsumenter. Det är en spänannde tid som jag i slutändan tror kommer att gynna kvalitetsvin. Jag både vill och måste tro det. Samtidigt känns det många gånger som om det är viktigare i dagens vinsverige att erbjuda en flaska eller en box med någon form av bekant ansikte eller artistnamn på. Fast å andra sidan är det kanske bara ett tecken på att vi konsumenter i alla våra valsituationer behöver trygghet, vägledning och tilltro till att vi väljer rätt. Om man då tycker att vin är lite svårt och kanske på gränsen till utmanande är det väl inte mer än mänskligt att välja något som känns tryggt. Det märkliga för mig är dock vad olika så kallade kändisar från helt andra "branscher" ger för trygghet i vinvalet. Förmodligen är det jag som har en naiv förhoppning om att människor skall våga lita till sin egen smak och tanke när man gör val. Men hela konsumtionssamhället bygger ju på att vi "hjälps" att välja av de som faktsikt själva tjänar på det. Och det är här som ert arbete blir som viktigast. Jag har skrivit det förr men jag upprepar det gärna igen. Ert arbete som vinskribenter har aldrig varit viktigare, och jag hoppas att människor skall basera sina inköp mer på rekommendationer gjorda av individer som faktiskt har som yrke att informera, vägleda, ifrågasätta och entusiasmera, än för att förpackningen pryds av en välbekant person som är verksam i en helt annan yrkeskår.

Från och med september kommer Systembolagets nya sortimentsmodell att vara igång i butikerna. Det innebär bland annat att viner kommer att vandra fram och tillbaks lättare mellan beställningssortimentet och det "vanliga" sortimentet. Det innebär också att butikerna kommer att få ett mycket mer komplext mönster i sitt utbud. Det kommer inte att vara så lätt att som kund veta vilken butik som för vad eftersom det inte kommer att "skyltas" med utåt. Jag antar dock att vi kunder lär oss snabbt vilka butiker som erbjuder just det vi letar efter. Samtidigt försvinner de så kallade T9:orna vilket är bra. Dock minskas det totala sortimentet något. Fler exklusiva viner kommer att finnas på hyllan vilket å andra sidan innebär att antalet "enklare" viner borde bli färre.
För vår del kan vi se att vissa viner får bredare distribution och andra smalare. Det är naturligtvis på gott och ont. Förhoppningsvis skall den nya modellen vara lyckad och Systembolagets antaganden och indelningar av butikerna korrekta. För oss handlar det ju nämligen inte bara om att flytta om lite på hyllorna utan det handlar om arbeten och överlevnad både i den svenska vinimportsbranschen och i producentledet.
Många är dock frågorna som vi inte kommer att kunna få några svar på förrän det är "skarpt läge". Och därför känns det ibland onödigt att spekulera för mycket. Således väljer jag att gå över till att informera om de viner vi kommer att lansera nu i augusti och september i hopp om att det kan vara till nytta för ert arbete.

Nyheter i augusti

2011 Rosso di Montalcino, Casanova di Neri

2008 Brunello di Montalcino, Casanova di Neri

2010 Calera Mount Harlan Pinot Noir Mills Vineyard