Nu är förkylningssäsongen snart igång – så undviker svensken att bli smittad

En vuxen svensk drabbas i genomsnitt av en till två förkylningar per år, bland kvinnor ligger siffran något högre (1). En förkylning smittar lätt (1) och det kan upplevas som ett lotteri huruvida man kommer smittas eller inte, kanske är det också därför svensken inte verkar särskilt orolig för att smittas i offentliga miljöer. Enligt en Novus-undersökning genomförd på uppdrag av McNeil och Ipren uppger endast drygt en tiondel (11 %) att de alltid eller ofta oroar sig för att bli smittad av en förkylning i offentliga miljöer, 63 procent oroar sig aldrig eller nästan aldrig. 1 av 3 (29 %) tror att risken att bli smittad är störst i kollektivtrafiken eller på förskolan. 15 procent tror att risken är högst på jobbet respektive i skolan. Minst risk tror man det är på restaurang/kafé (1 %), (2).

För att minska chansen att bli smittad av en förkylning i offentliga miljöer undviker svensken bland annat handtag och liknande (24 %), därefter förkylda människor (19 %). Snoriga barn, ett för många kanske tabubelagt alternativ, hamnar på en tredjeplats med 15 procent. Framförallt stockholmare (23 %) tycks försöka undvika snoriga barn (2).

Trots risken för fortsatt smittspridning (1) och viss medvetenhet om att snoriga barn kan smitta har tre av tio föräldrar lämnat sitt barn på dagis trots att det är förkyld. Var tionde har tagit med sitt sjuka barn till jobbet (3).

Vanligaste metoderna för att lindra en förkylning
I undersökningen fick de svarande även uppge vad de gör för att lindra sin förkylning, om något. Över hälften uppger att de vilar (54 %), 47 procent dricker extra vatten, 45 procent ser till att sova ordentligt och 41 procent äter värktabletter (2). För att både undvika förkylning och att smitta andra bör man tänka på att ha en god handhygien, som att nysa eller hosta i armvecket och att tvätta händerna ofta och noga (1). Att tvätta händerna är också något de som de flesta känner till. På frågan vad man hört ska hjälpa för att undvika en förkylning hamnar tvätta händerna i topp på 77 procent, att äta c-vitamin på en andraplats (71 %) och att använda handdesinfektion på en tredjeplats (53 %). Det något okonventionella alternativet att stoppa en vitlök i örat hamnar längst ner på listan med 9 procent (3).

För mer information om undersökningen vänligen kontakta: Maria Kempe, maria.kempe@cohnwolfe.com

Ipren (ibuprofen) tablett, mjuka kapslar. Läkemedel vid tillfällig värk och feber. 400 mg från 12 år. Max 3 dagars behandling. Läs alltid bipacksedeln, särskilt vid överkänslighet, annan sjukdom, graviditet eller om du försöker bli gravid.

©McNeil Sweden AB, 169 04, 2016.

1 Vårdguiden, http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forkylning/

2 Novus, Allmänheten om förkylning, 17 juni 2016

3 Novus, Allmänheten om smärta, 16 juni 2015