Så lindrar och förebygger du tandvärk - Tandläkarens bästa tips

Tandhälsan i den vuxna befolkningen i Sverige visar en positiv utveckling. Trots det är det många som varje år drabbas av tandvärk - en åkomma som kan vara plågsam. Av de som lider av tandvärk är det hela 43 procent som har återkommande tandvärk varje månad. Det visar en färsk undersökning från McNeil, Ipren.

Vanligaste orsakerna till tandvärk
De vanligaste orsakerna till tandvärk är att tandnerven blivit inflammerad eller infekterad på grund av till exempel hål i tänderna, djupa lagningar, blottade tandhalsar, sprickor i tänderna eller att du nyligen dragit ut en tand. När du drabbas av återkommande tandvärk är det är viktigt att du bokar tid hos din tandläkare för att ta reda på orsaken och behandla rätt.

För att lindra smärta vid tandvärk, till exempel efter att du har dragit ut en tand, kan receptfritt läkemedel mot värk och inflammation hjälpa. Andra orsaker till tandvärk kan också vara infektion i tandbenet vid tandroten, att du har en visdomstand som växer, gnisslar tänder, har tandköttsinflammation eller tandlossning. Det finns också sjukdomar som kan ge värk i ansiktet och därmed missuppfattas som tandvärk, som till exempel bihåleinflammation, säger Thomas Alvling, Leg. tandläkare, Praktikertjänst AB.

Tips från tandläkaren

Du kan göra mycket själv för att lindra och förebygga tandvärk. Här delar tandläkaren Thomas Alvling med sig av sina bästa tips.

Lindra

• Bästa sättet att lindra akut tandvärk före eller efter behandling är receptfritt läkemedel mot värk och inflammation.

Förebygg

• Borsta tänderna med flourtandkräm två gånger om dagen.
  • Gör rent mellan tänderna med tandtråd, tandsticka eller mellanrumsborstar.
  • Använd flourskölj dagligen.
  • Ät regelbundna måltider och undvik småätande.
  • Gå till tandläkaren regelbundet.

För information om undersökningen vänligen kontakta:

Maria Kempe, maria.kempe@cohnwolfe.com

Ipren (ibuprofen) tablett, mjuka kapslar. Läkemedel vid tillfällig värk och feber. 400 mg från 12 år. Max 3 dagars behandling. Läs alltid bipacksedeln, särskilt vid överkänslighet, annan sjukdom, graviditet eller om du försöker bli gravid. ©McNeil Sweden AB, 169 04, 2016. SE/IP/17-1604

• Medicin, läkemedel

• munvård