Efterfrågan på vård för artros ökar

Förra året sökte närmare 96 000 personer läkarvård i öppenvården, på grund av artros. En siffra som ökat med 2,3 % sedan året innan och hela 22,5 % sedan 2007, enligt en sammanställning av Socialstyrelsens senaste statistik. Även en nyligen publicerad studie visar att förekomsten av artros spås öka närmare 50 procent de kommande 15 åren och historiskt sett har förekomsten dubblerats sedan mitten av 1900-talet.

Kronisk sjukdom med stora kostnader

Artros är en kronisk sjukdom som medför nedsatt ledfunktion. Om man tittar på Socialstyrelsens siffror för kostnader inom vården utgör just kroniska sjukdomar ungefär 80 procent av de totala kostnaderna. Artros är den vanligast förekommande, ungefär 800.000 personer är drabbade bara i Sverige. Artros kan också vara en stor belastning för individen både ekonomiskt, till följd av längre sjukskrivningar, och för livskvaliteten.

- Socialstyrelsens siffror bekräftar att vårdbehovet av artros ökar. Artros orsakar ofta stora besvär för den drabbade men den som följer sin behandling behöver oftast ingen läkarvård. Det ställer dock krav på att behandlingen som erbjuds är lättillgänglig och kan passa in i vardagslivet, säger Jakob Dahlberg, grundare av Joint Academy som gjort sammanställningen av Socialstyrelsens statistik.

Norrbottens län hade 2016 både den lägsta andelen med 716 artrospatienter per 100 000 invånare som sökte läkarvård och den största procentuella minskningen med 13,7 procent. Gotlands län hade den största andelen med 1 402 personer per 100 000 invånare men den största procentuella ökningen av antalet besök stod Jämtlands och Blekinge län för med vardera dryga 13 procent.

Regelbunden handledd träning

Socialstyrelsens riktlinjer säger att artros i första hand ska behandlas med information och regelbunden handledd träning. Det är en fysioteraput, tidigare kallat sjukgymnast, som håller i träningen som i huvudsak består av styrke- och funktionsövningar. Eftersom artros är en kronisk sjukdom kräver det att patienten gör sina övningar kontinuerligt och bibehåller de livsstilsförändringar som behövs för att symptomen inte ska komma tillbaka.

-Tillgänglighet och motivation är grundstenarna i en lyckad behandling av artros. För en del är behandling via nätet det enda alternativet men det viktiga är att man kan välja vad som fungerar bäst för en själv, säger Jakob Dahlberg.

Det här gör du som misstänker att du har artros:

1. Sök vård och få en diagnos
  2. Börja den av Socialstyrelsens rekommenderade grundbehandling
  3. Hitta rutiner för att få en regelbundenhet i din anpassade träning
  4. Identifiera vilka livsstilsförändringar du kan tänka dig att göra, exempelvis byta ut någon del i din kost
  5. Ha tålamod. Grundbehandlingen är sex veckor, en del märker förbättringar redan de första veckorna men det kan också ta längre tid.

Fem fakta

Vad är artros: Den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige

Antal sjuka: Fler än 800.000 svenskar

Orsak: En obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket, vilket leder till bristande funktion i leden

Riskfaktorer: Ledskada, ärftlighet, övervikt, ledbelastande arbete, elitidrottande, ålder och muskelsvaghet.

Behandling: Besvären lindras av rätt sorts fysisk aktivitet.

Källa: Reumatikerförbundet och Vårdguiden

• artros
  • behandling
  • joint academy
  • diagnos

Arthro is pioneering software-as-a-medicine for osteoarthritis, re-thinking and transforming how people get diagnosed and treatment for the chronic disease. Our flagship product “Joint Academy”, approaches healthcare with real science (clinical evidence) primed by objective data (machine-learning) to deliver the best outcome for healthy joints.