Jakob Dahlberg, grundare av Arthro AB, utsedd till Framtidens Innovatör i Skåne

Hälsa och hållbarhet var viktigt bland årets pristagare i Skåne som i onsdags tog emot stiftelsen SKAPAS utmärkelser. Jakob Dahlberg från Arthro tog emot pris för Framtidens Innovatör. Utmärkelsen delas med Vultus som också står för hållbar utveckling.

Priset Framtidens Innovatör tilldelades Jakob Dahlberg tack vare den digitala behandlingen mot artros. Juryn motivation var “Innovatören har, baserat på en egenutvecklad metod, paketerat lösningen och möjliggjort en skalbarhet och spridning till nytta för många patienter. Metoden löser ett konkret problem med stor samhällsnytta.”

- Genom att samla kunskap från forskning och kombinera med smart teknik kan vi ge fler tillgång till patientanpassad behandling för artros som ger bevisat goda resultat. Tillgång till behandling och information är avgörande för folkhälsan, säger Jakob Dahlberg.

Övriga pristagare i kategorin Framtidens Innovatörer var Måns Jarlskog och Robert Schmitt med företaget Vultus som genom satellitdata optimerar grobarheten för grödor och minimerar övergödning och överanvändning av pesticider.

Även två utvecklingsstipendium delades ut till Åke Rosén som tagit fram komposterbart material som ersätter traditionella plaster, samt Lao Saal och Anthony George som har utvecklat en ny molekulär metod för tidig cancerdiagnostik.

Om priset och Stiftelsen SKAPA

Skapa-priset är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor så får 24 länsfinalister vardera 10 000 kronor samt diplom. Årets länsvinnare i Skåne utses av en länsjury och delas ut av landshövdingen. Almi Skåne står bakom arrangemangen. Med priset vill SKAPA belysa den betydelse som innovationer har för den ekonomiska utvecklingen. En förutsättning för tillväxt är stimulans till nytänkande och här har SKAPA-priset en viktig roll som energiskapare. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond. SKAPA Framtidens innovatör har chansen att vinna upp till 75 000 kr nationellt.