BLACK FRIDAY = BLACKWEEK PÅ JOLLYROOM

Jollyroom är Nordens största barn- och babybutik på nätet. Natten till måndag 21:e november startade Blackweek, vilket är bolagets svar på Black Friday. De närmsta dagarna skall bolaget sälja varor för över 50 miljoner kronor. Blackweek-kampanjen varar från måndag 21:e november till söndag 27:e november.

Fyra superskurkar tog över Jollyroom natten till måndag

Konceptet för årets Blackweek är ”skurkar i miniformat” säger Jonas Kahlow, designchef på Jollyroom. Vi ville spinna vidare på det svarta tema som förknippas med Black Friday och paketera kampanjen i en mörkare ton men samtidigt hålla den lättsam. Vi hittade inspiration i klassiska filmskurkar och tog fram våra egna tolkningar av dem i miniatyr-format.

Skurkarna tog över kontoret natten till måndag den 21:e november och kommer att styra verksamheten under veckan. De har nu tagit över alla annons- samt marknadsytor. Varje dag kommer respektive skurk att stå som avsändare och lansera nya produkter till Blackweek-priser.

Unikt låga prispunkter

Vi har förhandlat med leverantörerna under ett års tid för att säkra så låga priser som möjligt till Blackweek, även branschens snålaste leverantörer är med i år säger Mattias Jacobsson, inköpschef på Jollyroom. Vi har aldrig haft mer varor i lager och är nu redo för årets viktigaste försäljningsvecka.

Utmaning för logistiken

Vi har byggt ut Jollyrooms lager i år med ytterligare 10 000 kvm och investerat över 8 miljoner i ny logistikutrustning. Det innebär att vi står rustade att hantera de kraftiga volymerna som nu kommer i samband med Blackweek och julhandeln, säger Ole Sauar, VD på Jollyroom. Vi beräknar att skicka iväg 10-15 fulla trailers med varor dagligen till kunder i Norden och har förberett vår transportör Postnord på högtryck. Vi har dessutom anställt 40 nya lagermedarbetare under de senaste 14 dagarna.

Kraftig tillväxt

År 2016 är det tredje året vi genomför Blackweek och i år beräknar vi sälja 70 % mer än förra året. Vi säljer en så pass stor volym under veckan att vi inte önskar hela volymen på en och samma dag. Det handlar om att kunna hantera volymerna med kvalitet till rätt kostnad. Genom att fördela trycket på 7 dagar får fler kunder glädje av låga priser och vi får en jämnare arbetsbelastning, avslutar Sauar.

Black Friday

Fenomenet Black Friday, som har sitt fäste i USA, infaller fredagen efter Thanksgiving och symboliserar för många konsumenter startskottet för julhandeln. Konceptet Black Friday fortsätter att växa, inte minst i Sverige. I fjol slog Black Friday alla försäljningsrekord för den svenska e-handeln, och företagen slåss om att erbjuda konsumenterna de bästa priserna.

Är du intresserad av att följa Jollyrooms koncept under Blackweek?

Blackweek-kampanjen startade söndag 20 november kl. 23.59 och pågår hela veckan, fram till söndag 27 november kl. 23.59 på www.jollyroom.se/blackweek

För mer information, vänligen kontakta:

Ole Sauar, VD Jollyroom

E-post: ole.sauar@jollyroom.se

Om Jollyroom:

Jollyroom är en ledande aktör inom e-handel av barn- och babyprodukter i Norden. Vi håller till i trevliga och moderna lokaler på Tagene/Bäckebol utanför Göteborg. Totalt disponerar vi 31 500 kvm lager och kontor. År 2015 blev omsättningen 392 miljoner kronor och idag har vi totalt 250 anställda. År 2016 kommer Jollyrooms omsättning passera 600 MSEK. Vi är ett ambitiöst gäng som har som mål att passera en miljard i omsättning år 2017.

Jollyroom.se

Jollyroom.no