Fortsatt låga nätavgifter

Fortsatt låga nätavgifter

Kammarrätten beslutade igår att ge elnätsföretag rätt i processen mot Energimarknadsinspektionen gällande nätreglering. Jönköping Energi kommer inte utnyttja det utrymme som domen i Kammarrätten möjliggör utan har sedan tidigare beslutat att inte höja nätavgifterna för 2015.

Kammarrätten i Jönköping beslutade igår att fastställa förvaltningsrättens domar från förra året som innebär att Energimarknadsinspektionen inte haft rätt att tillämpa den så kallade övergångsmetoden vid beräkning av intäktsramar för perioden 2012-2015.

Som kommunägt bolag har Jönköping Energi ett uppdrag att upprätthålla en elleverans som är säker och ger samhällsnytta för kommunens invånare. För att kunna göra det tar vi ut en nätavgift. Jönköping Energis elnätsavgift är bland de lägsta i landet och har inte höjts sedan 2012.

”Det är sedan tidigare beslutat att inga höjningar av elnätsavgifterna kommer ske under 2015. Kammarrättens dom förändrar inte detta beslut. Vi har drivit processen för att vi vill visa på bristerna i övergångsmetoden, där elnätsbolagen med stor anslutning av förnyelsebar energi och som verkar i en expansiv bygd missgynnas”, säger Sven-Olof  Johansson, Affärsområdeschef Elnät.

För mer information vänligen kontakta:

Sven-Olof Johansson

Affärområdeschef Elnät

Jönköping Energi är samlingsnamnet för kommunens fyra energibolag, Jönköping Energi AB, Jönköping Energi Nät AB, Jönköping Energi Biogas AB och Huskvarnaåns Kraft AB. Vi förser 55 000 kunder med ljus, kraft, värme, kyla, biogas och fiberoptiskt bredband. Bolagen omsätter 1,4 miljarder kronor per år och vi är 270 anställda.