High-5 Cup - kämpa hårt och spela Fair Play

För tredje året i rad är Jönköping Energi huvudsponsor till den alltmer populära High-5 Cup, cupen där det inte handlar om att vinna till varje pris. Det handlar om att alla ska få chansen att vara med. ”Vi vill att alla spelare ska uppträda juste mot människor i sin närhet, att förstå att idrott handlar om glädje och gemenskap. Idrott ska vara roligt – för alla. Det vill vi vara med och bidra till, säger Charlotta Göransson, Marknadschef på Jönköping Energi.

Den 22 maj 2014 går solen sakta upp över fotbollsplanen på Rosenlunds IP och daggen i gräset börjar torka. På flera platser runt om i Jönköping förbereder sig en massa femteklassare. De packar väskan, tar fram de bästa skorna, skönaste shortsen och den grymmaste kämparglöden. Idag händer det, idag gäller det – Det är dags att ladda inför årets High5Cup - fotbollscupen för femteklassare där alla kämpar hårt och spelar fair play.

”Med High5Cup vill vi visa att det går att kombinera Fair Play och att kämpa hårt. Det ska vara ett rent och ärligt spel” säger Mikael Johansson, projektledare, som är med och anordnar cupen.

Ett ärligt spel är kul och sprider glädje. Glada spelare har mycket lättare att spela vackert, att göra de där snygga passningarna, finterna och målen som alla andra med- och motspelare drömmer om att få göra själva.

”Med cupen vill vi att alla ska vara positiva till sina lagkamrater och till domaren. Att bli det vinnande laget är en sak, men att vinna snyggt och med stil är en helt annan. Det handlar också om att vara en god förlorare” menar Mikael.

High-5 Cup arrangeras av IF Hallby Fotboll och IFK Öxnehaga tillsammans med ett antal samarbetspartners, däribland Jönköping Energi. Alla femteklassare i Jönköping, Habo, Mullsjö, Vaggeryd och Aneby kommuner är inbjudna. I cupen är det värdegrundsfrågor som arrangörerna anser vara viktigast men även att alla ska få vara med. Alla deltagande klasser arbetar med Riksidrottsförbundets koncept Värdefullt.

I High-5 Cup delas det ut två priser. Det ena går till det lag som vinner själva cupen och det andra - och det viktigaste - går till det lag som har spelat mest juste och som spridit bra energi både på och utanför fotbollsplanen. Vårt Fair-Playpris.

High-5 Cup avgörs som five-a-side, minst två flickor och minst två pojkar ska finnas bland de fem på planen. Matcherna spelas en heldag på Rosenlunds IP, med start kl 9.00 den 22 maj. Skara Sommarland och Friskis & Svettis finns på plats och det blir en del överraskningar under dagen.

High-5 Cup arrangeras av IFK Öxnehaga och IF Hallby tillsammans med Jönköping Energi och ett antal samarbetspartners och sponsorer. Alla femteklasser i Jönköping, Habo, Mullsjö, Vaggeryd och Aneby kommuner är inbjudna. I cupen är det värdegrundsfrågor som arrangörerna anser vara viktigast men även att alla ska få vara med.

Charlotta Göransson, marknadschef Jönköping Energi
www.jonkopingenergi.se

Mikael Johansson, projektledare
www.high5cup.se

Jönköping Energi är samlingsnamnet för kommunens fyra energibolag, Jönköping Energi AB, Jönköping Energi Nät AB, Jönköping Energi Biogas AB och Huskvarnaåns Kraft AB. Vi förser 55 000 kunder med ljus, kraft, värme, kyla, biogas och fiberoptiskt bredband. Bolagen omsätter 1,4 miljarder kronor per år och vi är 260 anställda.