Vi öppnar fjärrvärmenäten och ökar kundernas makt

Vi öppnar fjärrvärmenäten och ökar kundernas makt

Sverige behöver mer av miljö- och kundvänlig fjärrvärme till rimliga priser för att klara omställningen till en hållbar energiförsörjning. Idag tar Jönköping Energi tillsammans med tio andra energibolag som värmer totalt över 1 miljon människor tre initiativ som syftar till att öppna fjärrvärmenäten, öka kundernas makt och stärka fjärrvärmens konkurrenskraft.

-          Utbyggnaden av produktion och distribution skräddarsydd för lokala förutsättningar har gjort den svenska fjärvärmen till en billig, energieffektiv och klimatsmart teknik som lockar besökare från hela världen. Vi går nu vidare för att stärka kundens ställning och slå vakt om att fjärrvärmen fortsätter att vara det bästa miljövalet för uppvärmning av hem och arbetsplatser här i Jönköping. Det är en ödesfråga för att vi ska klara klimatomställningen, säger Håkan Stigmarker, vd för Jönköping Energi.

Regeringen har satt som mål att Sverige till 2050 inte ska ha något nettoutsläpp av växthusgaser. Även om mycket har gjorts, så återstår en hel del arbete när det gäller att skapa en koldioxidfri uppvärmning. Fjärrvärmen har en nyckelroll i det arbetet.

-          Fjärrvärmen var tidigt ute i omställningen till en hållbar energiproduktion och är den enskilt viktigaste faktorn bakom de minskade utsläppen av klimatgaser i Sverige under de senaste tre decennierna. Nu tar vi ytterligare steg för att öka vår konkurrenskraft och bli ett ännu bättre miljöalternativ där kunden själv kan påverka sin egen situation, säger Håkan Stigmarker.

Initiativet består av tre delar; Öppna Nät, Kundinflytande och Moderna Fjärrvärmenät. Det innebär i korthet att:

• Leverantörer av restvärme ska ha fritt tillträde till näten på affärsmässiga villkor.
  • Vi kommer arbeta för att genomföra den modell för prisändringsprövning, Godkänd Nivå, som har arbetats fram tillsammans med kundorganisationerna.
  • Kunder- och partnerorganisationer inbjuds till rundabordssamtal om hur framtidens fjärrvärmenät ska utformas så att kunden får ökat inflytande t.ex. att välja hur fjärrvärmen framställs.

-          Regeringen har tidigare haft som ambition att skapa fri konkurrens på fjärrvärmenäten precis som man gjort på elmarknaden. Vi tror det finns andra och bättre sätt att utveckla en modern fjärrvärmemarknad. Med dagens initiativ tar vi de steg vi anser är nödvändiga för att fjärrvärmen ska bli än mer konkurrenskraftig och utöka sitt miljöförsprång, samtidigt som vi öppnar nya möjligheter för våra kunder att få ökat inflytande över sin förbrukning och göra aktiva miljöval, säger Håkan Stigmarker.

Jönköping Energi är samlingsnamnet för kommunens fyra energibolag, Jönköping Energi AB, Jönköping Energi Nät AB, Jönköping Energi Biogas AB och Huskvarnaåns Kraft AB. Vi förser 55 000 kunder med ljus, kraft, värme, kyla, biogas och fiberoptiskt bredband. Bolagen omsätter 1,4 miljarder kronor per år och vi är 240 anställda.