Gunilla och Tommy Ivarsson, medgrundare Jontefonden, går för rekord under Donationsveckan

Donationsveckan: Jontefonden satsar på rekordmånga registreringar

Under Donationsveckan slår Jontefonden på stora trumman och vill hjälpa till att slå rekord i antal registreringar till donationsregistret. Målet är 30 000 nyregistreringar mellan 7 och 13 oktober. Genom den nationella kampanjen #väntainte, egna kanaler och med hjälp av butikskedjan City Gross hoppas Jontefonden dubblera det befintliga rekordet.

När Donationsveckan inträffar fortsätter #väntainte-kampanjen sin framfart för att skapa opinion. Kampanjen kommer att leva vidare för att fler ska registrera sin vilja i donationsregistret. Målet är att komma upp i 30 000 nya registreringar i donationsregistret under veckan.

Under 2016 registrerade över 7 000 sin vilja under Donationsveckan och i fjol dubblerades den siffran samma vecka. För att allt färre barn och ungdomar ska slippa att vänta på transplantation satsar därför Jontefonden stort på ytterligare en dubblering.
– På väntainte.nu kan de som vill registrera sin vilja. Vi kommer kampanja på sociala medier för att påverka fler att ta ställning, oavsett om man vill donera eller inte, bara man registrerar sig, säger Gunilla Ivarsson.

City Gross som är med och stöttar #väntainte sedan tidigare kommer att uppmärksamma Donationsveckan i sina egna kanaler och genom medarbetarna. Samtliga 42 butiker i hela landet kommer att skapa engagemang för att fler ska ta ställning. Det handlar bland annat om affischer och skyltar, gatupratare, mer information i förbutikerna och informationsbroschyrer till all personal. Det kan även förekomma lokalt anpassade event.
– Det är en otrolig möjlighet för oss med City Gross 1,1 miljoner registrerade förmånskunder och över 5 000 anställda. Vi vet att många inom kedjan har ett stort engagemang som de kommer att dela med sig av under veckan, säger Gunilla Ivarsson.

#väntainte
I maj lanserade Jontefonden en nationell kampanj för att få fler att anmäla sig till donationsregistret, oavsett om man vill donera sina organ eller inte. Kampanjen har spridits på sociala medier, via en egen hemsida och genom Jontefondens ambassadörer som har stöttat kampanjen.

Om Donationsveckan
Över 800 personer väntar på ett nytt organ i Sverige. För att kunna rädda liv och underlätta för närstående i en svår situation, behöver fler göra sin vilja känd. I samband med den europeiska donationsdagen den 13 oktober uppmärksammas organ- och vävnadsdonation på flera ställen i Europa. I Sverige kommer lokala sjukhus, patientföreningar och ideella organisationer att anordna olika aktiviteter under Donationsveckan, som äger rum mellan 7 och 13 oktober. Detta sker för fjärde året i rad. Syftet med Donationsveckan är att öka kunskapen om organ- och vävnadsdonation och vikten av att ta ställning.

Läs mer om kampanjen #väntainte och ta ställning på: http://vantainte.nu

För ytterligare information vänligen kontakta:
Gunilla Ivarsson, generalsekreterare Jontefonden, 0709-22 79 68, gunilla@jontefonden.se
Tommy Ivarsson, kommunikations- och insamlingsansvarig Jontefonden, 0808-22 79 22, tommy@jontefonden.se

Pontus Andersson, chef e-handel och marknad Bergendahls Food/City Gross, 0723-7020 45, pontus.andersson@bergendahls.se