Skiss av Jontefondens båt till Match Cup Sweden.

Jontefonden blir välgörenhetspartner till seglingarna i Marstrand och Skistar Swedish Open

Jontefonden, en av Sveriges snabbast växande insamlingsstiftelser, berör allt fler. Och nu tar man ytterligare ett steg för att sprida kännedomen om fonden. Nu är det nämligen klart att man blir välgörenhetspartner till två av sommarens största idrottsevenemang i Sverige; Skistar Swedish Open och seglingstävlingarna Match Cup Sweden i Marstrand.

– Vi har fortfarande en lång väg att vandra och därför känns det fantastiskt roligt att vi nu under de kommande tre åren ska vara välgörenhetspartner till tennisveckan i Båstad och i år även ska vara med under seglingarna på Marstrand, säger Jontefondens generalsekreterare Gunilla Ivarsson.
– Det är två mycket bra plattformar för oss, där vi kommer kunna sprida vårt budskap #väntainte, som uppmanar alla att ta personlig ställning i organdonationsfrågan.
– Vi menar inte att man måste bli organdonator men vi är angelägna om att man ska ta ställning för ja eller nej.
– Man ska inte behöva tvingas ta det beslutet när olyckan väl är framme. Sjukhuspersonalen ska heller inte behöva diskutera frågan med personer som är i chock och inte alls är mottagliga, säger Gunilla Ivarsson.

Startade 2014 och har 90-konto
Jontefonden startade så sent som 2014. Målet är att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant på en annars svår situation för familjer som väntar på eller har genomfört en organtransplantation. Sedan 2015 har fonden ett 90-konto, som garanterar extra stor öppenhet kring verksamhetens ekonomi, vilket i sin tur skapar stor seriositet och trovärdighet.

Båstad goes orange
I samband med tennisveckan i Båstad, 15-22 juli, kommer Jontefonden och dess orange igenkänningsfärg att få stor uppmärksamhet. Arbetsnamnet för veckan är nämligen: ”Båstad goes orange”.
– Organdonationsfrågan är en sak som verkligen berör alla men som lätt glöms bort. Den berör väldigt många som man inte har en aning om. Här kan man verkligen tala om att ”det lilla för dig är väldigt stort för någon annan”, säger Lotta Olmarker, project manager Arena Båstad, som arrangerar Skistar Swedish Open i Båstad.
– Vi har arbetat med välgörenhetspartners tidigare men tyvärr har dessa samarbeten inte blivit så bra som vi hoppats, förmodligen pga. av att det varit stora organisationer, som haft svårt för den flexibilitet vi eftersträvar. Detta hoppas och tror vi kunna ändra på nu när vi går in i ett treårigt samarbete med Jontefonden.

Egen tävlingsbåt på Marstrand
I samband med tävlingsseglingarna på Marstrand, 4-8 juli, kommer Jontefonden, tillsammans med en av sina partners, City Gross, att bli båtpartner till en av tävlingsbåtarna, vilket betyder att såväl segel som skrov kommer att vara stripade med Jontefonden.
– Vi har arbetat med Jontefonden sedan den startade och vi tycker att man gör ett fantastiskt arbete.
– När vi nu fick en möjlighet att ta in en välgörenhetspartner i årets projekt såg vi det som en självklarhet att frågan skulle gå till Jontefonden, säger Patrik Malmer på Create Agency, som tillsammans med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.

Flera kända ambassadörer
Under de senaste åren har Jontefonden fått stor uppmärksamhet över stora delar av landet bl. a via en egen gala, att en av grundarna, Tommy Ivarsson, varit sommar- och vinterpratare i P1 och ett stort antal kända profiler, som blivit ambassadörer, exempelvis Robert Gustafsson, Vicky von der Lancken, Babben Larsson, Renée Nyberg och Christer Fuglesang.

Två nyanställda
Dessutom har Jontefonden fått ta del av en stort antal lokala och regionala initiativ ute i landet i samband med bl. a olika idrottsevenemang och företagsaktiviteter. Detta har nu resulterat i att man under våren kunnat anställa ytterligare två medarbetare, som fungerar som direkt hjälp till drabbade familjer.

Läs mer om kampanjen #väntainte och ta ställning på: http://vantainte.nu