Jontefonden förstärker med unik tjänst i Sverige

Jontefonden förstärker med unik tjänst i Sverige

Jontefonden kan nu meddela att en familjestödjare har rekryterats till fonden.
– Tjänsten är den första av sitt slag för välgörenhetsorganisationer, som kan stötta familjerna i hemmet och på sjukhuset, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare på Jontefonden.
Tjänsten kommer innebära en stödfunktion till de familjer som väntar på eller har genomfört en organtransplantation med hela Sverige som utgångspunkt.

Syftet med en familjestödjare är att kunna finnas tillhands för de familjer som är drabbade av transplantation. Både innan genomförd transplantation och i utskrivningsstadiet från sjukhuset, när de ska vänja sig vid en ny vardag med nya rutiner i det egna hemmet. Vad arbetsuppgifterna exakt innebär är upp till familjerna och vad för typ av stöd de är i behov av. Exempelvis kan det innebära att svara på frågor, samtalsstöd och vara en extra arm där sjukvården saknar resurser.

Marie Hvit tillträdde sin nya tjänst på Jontefonden i början på september och har 25 års erfarenhet inom vården med inriktning på barn. Bland specialkompetensen återfinns bland annat arbete med barn med andningssvårigheter och barn som är transplanterade eller i behov av en transplantation, alltifrån nyfödda till ungdomar upp till 18 år.
– Jag ser fram emot att de drabbade familjerna ska få ännu mer stöttning i en komplicerad vardag. Samtidigt som sjukvården kommer få en större kännedom om Jontefonden vilket vi hoppas ska leda till att vi får möjlighet att hjälpa ännu fler familjer, säger Marie Hvit, nyanställd familjestödjare på Jontefonden.

Inom sjukvården idag finns inte den här typen av hjälp för familjer och de drabbade. Sjukvården är begränsad och med en familjestödjare kan nu Jontefonden ta den rollen som vården ofta vill ta men inte kan på grund av bristande resurser.
– Vi har själva suttit där många familjer befinner sig idag och velat ha någon att vända oss till. Därför vet vi att den här möjligheten är högt efterfrågad. Vi hade behövt någon som Marie när vi blev hemskickade ensamma med syrgas för första gången och upplevde en svår och okänd situation. Marie kommer stötta familjerna där de finns, både på sjukhuset och i hemmet. Vi har fått väldigt positiv feedback från sjukvården med det här initiativet, säger Gunilla Ivarsson.