Fredagsmys med forskare i Jönköping!

Fredagsmys med forskare i Jönköping!

På fredag är det dags för ForskarFredag, Sveriges mest spridda vetenskapsfestival. Inled helgen med after school på Upptech eller tacos och forskarsamtal på restaurang Pablo.

För gymnasieelever och intresserad allmänhet i Jönköping ordnas under förmiddagen en forskarmässa i Jönköping Universitys Campus Arena, där du kan prata med forskare om till exempel fästingar, DNA och 3D-print i metall. Gymnasieklasser på Höglandet kan träffa forskare på Höglandssjukhuset i Eksjö.

På eftermiddagen berättar forskare bland annat om hällristningar och hur det är att tigga i Sverige på Science Café på länsmuséet. På Upptech blir det after school med experimentshow, aktivitetspromenad och möjlighet att testa programmering. Dagen avslutas med Science After Work; forskarsamtal och tacos på restaurang Pablo.

– ForskarFredag vill lyfta upp vardagsnära och aktuell forskning och skapa dialog mellan forskare och allmänheten. Unga är en särskilt viktig målgrupp – men alla är välkomna att delta, säger Lena Söderström, projektledare på den ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet som samordnar ForskarFredag nationellt sedan 2006.

Sammanlagt anordnas omkring 400 aktiviteter på 28 orter i Sverige fredagen den 29 september. Lokala arrangörer är en lång rad organisationer: högskolor och universitet, science centers, kommuner, regionförbund, museum, forskningscenter och en stiftelse. ForskarFredag är en del av European Researchers’ Night som uppmärksammas i över 300 städer och når över en miljon besökare i Europa den sista fredagen i september.

Du hittar ForskarFredag-aktiviteter på följande orter: Borlänge, Borås, Eksjö, Falköping, Göteborg, Halmstad, Huddinge, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlstad, Lidköping, Luleå, Lund, Piteå, Skellefteå, Skövde, Stenstorp, Stenungsund, Stockholm, Sundsvall, Södertälje, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Visby, Öland och Östersund.

Som en del av ForskarFredag arrangeras även Massexperimentet Nyhetsvärderaren där över 12 000 elever i högstadiet och gymnasiet granskar nyheter i de egna sociala medieflödena källkritiskt, tävlingen Forskar Grand Prix där forskare utmanas att presentera sin forskning inför publik på bara fyra minuter, och Teckningstävlingen ”Rita dig själv som forskare” för elever i åk F-6.

ForskarFredag i Jönköping arrangeras av Jönköping University, Region Jönköpings län, länets 13 kommuner. Jönköpings läns museum och Upptech.

För mer information och pressbilder:
www.forskarfredag.se

Lena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag i Sverige, 070-716 06 44, lena@v-a.se

Ann-Sofi Kammerlind, Region Jönköpings län, Futurum, ann-sofi.kammerlind@rjl.se, 070-518 23 40

Lisa Andersson, Region Jönköpings län, Kommunal utveckling, 070-819 95 71, lisa.andersson@rjl.se

Maria Nordström, Jönköping University, 036- 10 15 05, maria.nordstrom@ju.se

ForskarFredag genomförs med stöd av AFA Försäkring, IKEM – Innovations- och Kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, Naturvetarna, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Teknikföretagen, Vetenskapsrådet, Wenner-Gren Stiftelserna, Vinnova och Åforsk samt EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, GA 722934.

Vetenskap & Allmänhet, VA, främjar dialog och öppenhet mellan allmänhet – särskilt unga – och forskare. Föreningen arbetar för att åstadkomma samtal i nya former om forskning som engagerar. VA utvecklar också ny kunskap om samspelet forskning – samhälle genom opinionsundersökningar och studier. Medlemmar är ett 80-tal organisationer, myndigheter, företag och föreningar. Dessutom finns individuella medlemmar. Se även www.v-a.se