Kristina Hahne och Ellen Malmström med ett gäng sökande barn.

Do Re Mi på repeat! - Audition för barnen Von Trapp på Nöjesteatern i Malmö

Glada barn och nervösa föräldrar anlände i god tid till utprovningarna i lördags. Ca 100 flickor och pojkar kom trallandes, uppklädda med flätor och välkammat hår och med drömmar om att bli ett av barnen Von trapp i höstens uppsättning av Sound of music.

Vid lunchtid satt det yngsta gänget, nio flickor i 6-7 års åldern, i teaterns lounge och väntade. Innan det är dags att gå in kommer producenten Julius Malmström ut och hälsar välkomna, han går runt och hälsar på alla föräldrar och småsnackar med barnen. Julius berättar att barnen ska gå tillsammans in på scen, men att föräldrarna får stanna utanför. Några föräldrar suckar uppgivet, men "Skönt" konstaterar en av tjejerna.

När tjejerna och killarna går in i salongen möts de av ett gäng glada medarbetare - delar av det kreativa teamet. Regissören Anders Aldgård tar snabbt kommandot, går fram och hälsar på den sökande och berättar lite kort om vilka som sitter i salongen. - Jag tycker att det är viktigt att visa barnen att de har kommit till en trevlig audition, ingen av oss är här för att vara elaka, säger Anders.

På scen sjunger barnen en bit ut den trallvänliga Do Re Mi och visst är de flesta nervösa. -Det var väldigt pirrigt och jag kom av mig lite, säger Juni Löfmark, som är dagens yngsta deltagare.

Samtidigt som de små barnen gör sitt sista moment på scen, dansen, så trillar det in äldre barn i foajén. Många kramar och pussar får barnen av sina medföljande föräldrar. Det är nog minst lika nervöst för föräldrarna, konstaterar några mammor som slagit sig ner i Pianobaren.

Det yngre gänget blir klara och diplomutdelning äger rum! -Alla är fantastiska på sitt sätt och är värda ett diplom, säger projektledaren Christine Soylu.

Huvudrollsinnehavarna Elisa Lindström och Christopher Wollter var inte i Skåne för dagen, men det hindrade inte barnen från att titta storögt på affischerna i foajén och konstatera att det verkar vara snälla människor!

När dagen är slut har det kreativa teamet svåra beslut att ta. -Nu gäller det att hitta barn som passar i rollerna och samtidigt kan ha trevligt tillsammans under repetitionerna och bakom scen. De som kommer med har en rolig men arbetsam höst framför sig, avslutarproducent Julius Malmström innan han går in till koreografen Siân Playsted och regissör Anders Aldgård.