Automatiskt smådelslager för VAHLE Group i Tyskland

Automatiskt smådelslager för VAHLE Group i Tyskland

Kraftfullast i sin klass; Jungheinrich Miniload STC 2B1A.
Minimerade energikostnader genom SuperCaps.
Helhetslösning inom intralogistik från en enda leverantör.

Kort efter världspremiären för Jungheinrich’s nya produkt Miniload STC 2B1A, kom första beställningen av denna nyhet för automatiska smådelslager. Tyska koncernen VAHLE Group, som producerar system inom energi- och datakommunikation, gav Jungheinrich i uppdrag att bygga ett automatiskt smådelslager. Kärnan i logistiklösningen är nya Miniload STC 2B1A som kommer att skapa 7314 lagringsplatser med intern förflyttningshastighet på 6 meter per sekund. I smådelslagret används två olika format samtidigt – 600 x 400 mm lådor, som lagras dubbeldjupt, samt 300 x 400 mm lådor, som lagras fyra avseende djup och bredd. Implementationen beräknas klar i slutet av 2018.

Jungheinrich Miniload STC 2B1A anses som kraftfullast i sin klass för automatiska smådelslager. Den har energibufferts kallade "SuperCaps". De lagrar energin som skapas under bromsning och återför den till drivsystemet under acceleration. Därför har Jungheinrich kunnat sänka energiförbrukningen med upp till 25 procent.

Jungheinrich har utformat STC 2B1A för maximal effektivitet avseende platsutnyttjande. Genom innovativ utformning av flera delar har detta Miniload lägst dimensioner i sin klass. STC 2B1A låter kunderna spara utrymme och samtidigt vidhålla samma lagringskapacitet eller expandera lagerkapaciteten och öka produktiviteten. En annan innovation är den nya moduldesignen av stativet. Trots sin lättviktskonstruktion, håller enheten hög stabilitet ända upp till 25 meter.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över  100 000 truckar. Koncernen har närmare 15 000 anställda totalt och en omsättning på över 3,1 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 160  medarbetare och en årlig omsättning på över 470 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Håkan Ringström, Marknadschef
Tel (direkt): 040 - 690 46 07, e-post: haakan.ringstroem@jungheinrich.se