CeMAT 2014: En succé för Jungheinrich

CeMAT 2014: En succé för Jungheinrich

Jungheinrich släppte loss ett rejält kraftpaket av innovationer och produktförbättringar på CeMAT 2014, världens ledande branschmässa inom intralogistik. Under den fem dagar långa mässan (19-23 maj) i Hannover, Tyskland, tog Jungheinrichs personal emot kundordrar för över 15 miljoner euro totalt. I trucktillverkarens montrar kunde besökare ta del av över tjugo innovationer och produktförbättringar samt en bredd av nyheter. Bland de stora dragplåstren fanns förbränningstruckarna DFG/TFG 316/320 och DFG/TFG 425/435, skjutstativtruckarna i serie 1 och 3, dragtrucksystem med dragkapaciteter på upp till nio ton och ett antal olika dragvagnar, samt Jungheinrichs egenutvecklade produktlösningar inom litium-jon-teknik. Under första mässkvällen fick Jungheinrich dessutom ta emot pris av kommittén för International Forklift Truck of the Year (IFOY) Award i kategorin Motviktstruckar över 3,5 ton, för eltrucken EFG S40s.

Dr Lars Brzoska, medlem i koncernledningen och högst ansvarig för koncernens försäljning, summerade företagets CeMAT-mässa så här: ”Med över 130 produkter och 24 innovationer på plats, visade vi tydligt att Jungheinrich är ledande inom lagerlogistik. Vi var representerade med över 250 personer från 30 olika länder, som gett konsultationer och haft försäljningssamtal med kunder från hela världen. En otrolig lagprestation!”

Ökande betydelse av kompletta logistiklösningar

Mässbesökare kunde även ta del av Jungheinrichs kompetens inom kompletta logistiklösningar. Utöver ett brett utbud av smalgångstruckar inkluderade detta även trådlös datakommunikation, lagernavigationssystem, logistikgränssnitt, lagerstyrningssystemet Jungheinrich WMS och Jungheinrichs hissautomat (LRK). Särskilt populärt var det monterområde där besökarna kunde ta del av demonstrationer ”live2 av hur Jungheinrichs automatiserade truckar interagerar i komplexa lagermiljöer. Jungheinrich var den enda trucktillverkaren som dedikerade en hel monter till logistiksystem. ”Det understryker den enorma betydelsen av kompletta logistiklösningar i vår bransch - och även här är Jungheinrich marknadsledande”, berättade Brzoska.

Jungheinrich vinner ytterligare en IFOY Award

Den 19 maj delades årets International Forklift Truck of the Year (IFOY) Awards ut. Liksom förra året vann Jungheinrich, denna gång i kategorin för motviktstruckar över 3,5 ton. Juryn, bestående av branschjournalister från hela världen, gav priset till den eldrivna motvikstrucken EFG S40s som produceras i Jungheinrichs fabrik i Moosburg i södra Tyskland.

CeMAT är världens ledande branschmässa för intralogistik och kommer i framtiden arrangeras vartannat år i Hannover. I år hade mässan över 53 000 besökare, som tog del av produkter och tjänster från 1 025 utställare. Med totalt 8 000 kvadratmeter utställningsyta var Jungheinrich den enskilt största utställaren.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation
Tel (direkt): 040 - 690 46 29, e-post: malin.millnert@jungheinrich.se