Jungheinrich erbjuder nu fem års garanti på sina egenproducerade litiumbatterier.

Jungheinrich: 5 års garanti på litiumbatterier

Jungheinrich lanserar nu en femårsgaranti för sina egenproducerade litiumbatterier, inkluderande reparation och batteriutbyte. Samtidigt planerar företaget för expansion av sin litiumbatteriproduktion.

Jungheinrich erbjuder nu en femårsgaranti för sina egenproducerade litiumbatterier. Om batterikapaciteten sjunker till under 65% av den nominella kapaciteten under garantiperioden ser Jungheinrichs eftermarknadsavdelning till att batteriet lagas eller byts ut, helt utan extra kostnader för kunden.
Med detta stärker Jungheinrich sin ledande roll inom litiumteknik ytterligare: Intralogistikleverantören är redan ensam om att utveckla batterier och laddningssystem till sin utrustning som drivs med litiumteknik. År 2011 var Jungheinrich dessutom först i världen med att lansera en massproducerad truck med litiumbatterier.

Idag har Jungheinrich ett av marknadens bredaste utbud av energilagringssystem. Företaget erbjuder litiumbatterier för 90% av sitt truckutbud och kan enkelt omvandla truckar av de senaste modellerna med traditionella drivsystem till att drivas med litiumteknik. Batterierna finns i utförande med 24, 48 och 80 V. De täcks alla av litiumbatterigarantin, vilken omfattar 5 år eller 10 000 drifttimmar.
Litiumbatterier avger varken gas eller syror, vilket minimerar behovet av dyra laddningssystem som kan hantera avgaser, och gör lagret både säkrare och effektivare, både när det gäller kostnader och hur lagerytan används. Batterierna har korta mellanladdningstider, som gör att trucken är tillgänglig i princip konstant, och gör invecklade och resurskrävande batteribyten till historia. De kommunicerar även med både trucken och laddningsutrustningen, vilket innebär att batterierna effektivt skyddar sig själva från felanvändning samtidigt som de anpassar sig efter applikationen de används i. Dessutom bidrar detta till ett optimalt samspel mellan batteriets komponenter.
Baserat på de många och stora fördelarna med litiumteknik planerar Jungheinrich nu att expandera sin batteriproduktion. Då tekniken är särskilt energieffektiv, effektiv nog att kunna användas i applikationer där förbränningsmotorer används idag, är ett av målen att göra tekniken till standard för energilagringssystem inom intralogistikbranschen.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över  100 000 truckar. Koncernen har närmare 15 000 anställda totalt och en omsättning på över 3,1 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 160  medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation