Litiumjonbatterier - nu för skjutstativtruckar och motviktstruckar

Jungheinrich tar litiumjontekniken till nya dimensioner

Nu får trucktillgänglighet en ny innebörd: 48 V-truckar kan använda litiumjonteknik. Den innovativa tekniken effektiviserar laddningsprocessen och mångdubblar batteriets livstid tack vare ett integrerat batteristyrsystem.

På CeMAT 2011 lanserade Jungheinrich världens första massproducerade litiumjontruck. 2014 följdes den upp med en serie litiumjonbatterier på 24 V som kunde laddas för att klara ett arbetspass på bara 30 minuter. I år fortsätter trucktillverkaren sin CeMAT-tradition med att introducera de första litiumjonbatterierna på 48 V med 360 och 480 Ah. Detta innebär att denna underhållsfria energilagringsteknik nu kommit till skjutstativtruckar och motviktstruckar.

“Jungheinrich var först med att introducera litiumjontekniken till massproducerade truckar. Under åren som gått sedan dess har vi samlat världsledande kunskap inom hur litiumjonteknik kan användas i mobila applikationer. Idag utgör denna kunskap vår nya avdelning för energi- och drivsystem, som sysselsätter drygt 200 personer vid vår fabrik i Norderstedt”, säger Dirk Schüler, ansvarig för energi- och drivsystem på Jungheinrich.

Flera arbetspass på en enkel laddning

Litiumjonbatterier både sänker driftkostnader och minskar miljöpåverkan. De är underhållsfria, har korta laddningstider och lång livstid, eftersom effektiva mellanladdningar ökar trucktillgängligheten. Med litiumjonteknik kan truckflottan användas 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan utan att batteriet behöver bytas. Efter en mellanladdning på bara 40 minuter är de effektiva cellerna i ett 360 Ah-batteri laddade till 50%. Samma batteri är fulladdat på endast 80 minuter.

Eftersom truckbatterierna inte längre behövs bytas sparar kunden kostnaderna för bytesbatterier, utrustning och utrymme för laddningsprocessen. Samtidigt kan tiden det tar att byta ett batteri läggas på annat och skaderisken batteribyten innebär elimineras helt, liksom behovet för underhåll som traditionella blysyrabatterier medför.

Hållbart och effektivt

Med hjälp av litiumjonteknik har Jungheinrich tagit fram ett helt underhållsfritt batteri med en livstid på 3 000 hela laddningscykler och ett ännu högre antal delcykler. Jämförelsevis klarar ett blysyrabatteri oftast mellan 900 och 1 200 laddningscykler.

För att säkerställa maximal effektivitet, säkerhet och lättanvändhet i den dagliga driften har batteriet, laddningsutrustningen och trucken anpassats optimalt till varandra. Batteriet kontrolleras dessutom kontinuerligt av ett innovativt, integrerat batteristyrsystem. Den kontinuerligt höga spänningen i denna typ av batteri ger ökad prestanda genom hela driftcykeln. Dessutom kan spänningstoppar matas tillbaka, vilket gör batterierna upp till 20% energieffektivare samtidigt som produktiviteten ökas. ”Med litiumjonteknik kan vi säkerställa helt bekymmersfri drift. Det är lätt och säkert att hantera och är dessutom det mest miljövänliga energilagringssystemet som finns på marknaden”, förklarar Dirk Schüler.

Traditionella blysyrabatterier kan läcka gaser och syror, vilket medför driftbegränsningar som litiumjonbatterier inte omfattas av. Detta innebär att truckar som använder litiumjonteknik utan problem kan användas i exempelvis livsmedelproduktion, oavsett om driftmiljön är -20° eller 55° C.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation