Jungheinrich visar innovativa logistiklösningar för flygplatser

På branschmässan inter airport Europe i München kommer Jungheinrich presentera två av de senaste tillskotten sin i produktportfölj: EZW 515, en eldriven plattformtruck för snabb godstransport, och EZS 580, dragtrucken som är perfekt för användning på flygplatser.

På inter airport Europe, branschmässan för flygplatslösningar som hålls i München 6-9 oktober, kommer Jungheinrich visa prov på sin stora kunskap inom effektiv interntransport. På mässans utomhusområde (monter E74) kommer besökare kunna ta del av logistikleverantörens många produkter och lösningar för flygplatser.

Nya eldrivna plattformtruckar

I Jungheinrichs monter kommer fokus ligga på företagets utbud av dragtruckar och plattformtruckar. Strax innan mässan kommer Jungheinrich lansera sin nya plattformtruck EZW 515. Denna mångsidiga och robusta truck har ett lastområde som kan hantera gods på upp till 1,5 ton och passar för en mängd olika applikationer, såväl inomhus som utomhus. ”Vår nya plattformtruck kan användas både för snabb transport av reservdelar vid underhållsarbete och som en särskilt stabil, fyrhjulig dragtruck”, berättar Oliver Rosenthal, produktchef för Jungheinrichs dragtruckar.

Jungheinrich kommer även att visa plattformtrucken EZW 104 som är särskilt framtagen för transporter över långa avstånd, både inomhus och utomhus, samt för att transportera människor. ”EZW 104 förenklar långa transporter. Den effektiviserar arbetet på såväl flygplatser som i mässhallar och fabriker”, säger Rosenthal.

Dragtruck för flygplatser

I Jungheinrichs monter kommer besökare även kunna ta del av EZS 580, en allsidig och robust dragtruck med en dragkapacitet på upp till 8 ton. Den är utrustad med fjädrade däck, vilket gör att den passar särskilt bra för att användas på flygplatser. Mängden gods som kan transporteras varierar utifrån antalet dragvagnar som kopplas till dragtrucken. Föraren når lätt kopplingen från förarplatsen.

EZS 580 är utrustad med en underhållsfri växelströmsmotor som ger kraftfull acceleration och höga drifthastigheter. ”Drivmotorn och styrsystemet är anpassade för ett optimalt samspel, vilket gör trucken särskilt energieffektiv”, säger Rosenthal. ”Detta resulterar i att trucken kan transportera även de tyngsta laterna med extremt låg energiförbrukning.”

På mässan kommer besökarna även kunna se Jungheinrichs starkaste dragtruck, EZS 6250, med en dragkapacitet på 25 ton.

Expert på specialtruckar

Ett av Jungheinrichs expertområden är specialtruckar. En av truckarna som kommer visas på inter airport Europe är ETE 475, en specialtruck särskilt framtagen för drift på flygplatser, designad och tillverkad i Jungheinrichs fabrik i Lüneburg, Tyskland.

ETE 475 är en lågplattformtruck med trippelgafflar och en kapacitet på 7,5 ton. Den har ett mycket kort framstycke och har elektronisk 360°-styrning som ger extremt kort svängradie. Detta ger en truck som kan hantera särskilt tungt gods i särskilt trånga utrymmen. ”Godset placeras på transportpallar vilket gör det lätt att lyfta och transportera”, säger Rosenthal.

I Jungheinrichs monter kommer även den energieffektiva elektriska motviktstrucken EFG S30 finnas. Denna eltruck är designad enligt energikonceptet ”Pure Energy”, vilket säkerställer extremt låg energiförbrukning och gör det möjligt att använda trucken under två skift utan att byta batteri. Den är även utrustad med en ergonomisk, intuitiv förarplats med ett nydesignat, ergonomiskt armstöd.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Koncernen har närmare 12 000 anställda totalt och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 140 medarbetare och en årlig omsättning på över 317 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation