Nya litium-jon-lösningar från Jungheinrich

Nya litium-jon-lösningar från Jungheinrich

Inför CeMAT 2014

Jungheinrich banar väg inom området för alternativa drivsystem och energilagringssystem. På CeMAT kommer Jungheinrich visa sina senaste framsteg inom litium-jon-teknik; bland annat en vidareutveckling av världens första massproducerade truck med litium-jon-batteri och ett nytt litium-jon-batteri för lagertruckar med en kapacitet på 110 amperetimmar. ”Denna innovation är en fortsättning på Jungheinrichs framgångssaga inom litium-jon-teknik, från den allra första lanseringen på CeMAT 2008 till idag”, säger Dr. Klaus Dieter Rosenbach som är medlem i koncernledningen för Jungheinrich och högst ansvarig för teknikutveckling inom koncernen.

På CeMAT 2014 presenterar Jungheinrich en förfinad version av EJE 112i; en mycket kompakt batteridriven ledtruck. EJE 112i visades upp för första gången på CeMAT 2011 och har sedan dess sålts framgångsrikt i utvalda europeiska länder. Det kompakta chassit gör att trucken är mycket populär bland butiker och av transportföretag som behöver en liten, lätt och smidig truck som enkelt kan följa med i lastutrymmet på lastbilar under transporter.

Den uppgraderade modellen av EJE 112i som presenteras på årets CeMAT-mässa kommer snart finnas i ytterligare en version med inbyggt batteri. Den trucken kommer också ha en inbyggd laddare, så att föraren kan ladda batteriet enkelt via ett vanligt eluttag. Batteriet är underhållsfritt, lätt att hantera och laddas upp snabbt med hälften av batterikapaciteten på bara 30 minuter. Samspelet mellan de enskilda battericellerna och mellan battericellerna och trucken styrs via Jungheinrichs batteristyrsystem, som säkerställer enkel och smidig truckdrift. Efter CeMAT 2014 kommer den nya versionen av EJE 112i finnas i ett flertal europeiska länder.

“Eftersom både batteriet och trucken är ännu mer kompakt utformade och en extern laddare inte längre behövs, har vi kunnat sänka kostnaderna med drygt tio procent”, berättar Karl Heinz Schwulera, ansvarig för energi- och drivsystem för Jungheinrich. Han fortsätter: ”I kombination med lägre priser på världsmarknaden för litium-jon-celler sänks kostnaderna ytterligare för denna toppmoderna batteriteknik.

Litium-jon-batterier ersätter underhållsfria blysyrabatterier

Jungheinrich visar även upp ett batteri för lagertruckar med en kapacitet på 110 amperetimmar. Detta nya energilagringssystem från Jungheinrich är en ekonomisk ersättare för blysyrabatterier av geltyp med kapaciteter på upp till 250 amperetimmar. Energiförbrukning för litium-jon-batterier är upp till 30 procent lägre än för traditionella blysyrabatterier.

Med samma urladdningshastighet har underhållsfria blysyrabatterier av geltyp mycket kortare livslängd än vanliga blysyrabatterier. ”Faktum är att litium-jon-batterierna har tre gånger så lång livslängd”, berättar Schwulera. Litium-jon-batterier laddas dessutom ur långsammare. Medan blysyrabatterier (geltyp) oftast inte använder mer än 60 procent av energin som finns lagrad i dem, använder litium-jon-batterierna drygt 90 procent. ”Tester har visat att våra litium-jon-batterier är mycket ekonomiska för kunder som uppskattar underhållsfria batterier”, förklarar Schwulera.

Egen avdelning för utveckling av energi- och drivsystem

Jungheinrich var först med att ta fram och kontinuerligt utveckla litium-jon-teknik för serieproduktion av truckar. Sedan dess har truckleverantören skaffat sig världsledande expertis inom elektromobila tillämpningar av litium-jon-batterier. Idag har företaget samlat denna kompetens i en egen avdelning för energi- och drivsystemsutveckling som sysselsätter över 200 medarbetare på truckfabriken i Norderstedt strax utanför Hamburg. Jungheinrichs litium-jon-lösningar utvecklas och produceras in-house. Avdelningen utvecklar hårdvaru- och mjukvarulösningar för drivsystem, styrning- och laddningsteknik för elektromobila tillämpningar. Exempel på detta är Jungheinrichs egenutvecklade batteristyrssystem, som säkerställer ett finstämt samspel mellan typ av litium-jon-batteri, laddningsteknik och truck. Förutom hög effektivitet ger detta även maximal säkerhet – vilket kontrolleras genom tester både i Jungheinrichs egna och externa labb.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation