Barbro Lindgren besökte Junibacken och signerade "pristagarboken" idag!

Barbro Lindgren besökte Junibacken och signerade "pristagarboken" idag!

Årets mottagare av ALMA-priset (Astrid Lindgren Memorial Award), Barbro Lindgren, besökte Junibacken idag!

Efter en sagotågstur, en titt på Hertha Hillfons skulptur av Astrid, och en liten upptäcksfärd i utställningen Monster & Mysterier, signerade hon Junibackens "pristagarbok". Pristagarboken innehåller hälsningar från samtliga mottagare av det prestigefulla priset sedan 2005. Pristagarboken och Barbros hälsning finns att beskåda i Junibackens ALMA-utställning.

Att Barbro Lindgren som förste svensk fått världens största barn- och ungdomslitteraturpris är fantastiskt och välförtjänt! Hennes böcker har betytt oerhört mycket för svensk barnlitteratur, och vi är glada och stolta att kunna lägga till även hennes signatur i vår samling av hälsningar från tidigare pristagare. För vad är väl mer självklart för en ALMA-pristagare än ett besök på Junibacken? - Ulf Larsson, VD Junibacken

Astrid Lindgren Memorial Award delas ut årligen. Prissumman är fem miljoner svenska kronor, vilket gör det till världens största internationella barn- och ungdomslitteraturpris. Prissumman signalerar att barns och ungas läsning är av största vikt. Summan ska också inspirera verksamma inom området.

Läs gärna mer om priset på www.alma.se