Bröderna Lindgren spelar båda festivaldagarna under Junibackens Barnkulturfestival!

Bandet som älskas av både små och stora, Bröderna Lindgren, spelar även i år på stora scenen på Junibackens Barnkulturfestival, kl. 13.00 på lördagen och kl. 12.30 på söndagen.

Bröderna Lindgren består av Mathias och Andreas Lindgren, som gjort musiken till TV-program som Allram Eest och Höjdarna. De har även gjort musiken till filmen Loranga, Masarin och Dartanjang (och råkar även vara ALMA-pristagaren Barbro Lindgrens söner!)

Ingår i bandet gör också:
Patrik Arve, sångare och frontfigur i Teddybears STHLM, Nina Ramsby, känd från Salt, Baxter och Grand Tone Music, Britta Persson, hyllad singer/songwriter, Nino Keller från bl a Ceasars och Teddybears STHLM, och inte minst Thomas Carleberg – Junibackens egen musiker, men även sångare i Stompin´ Souls.

Bröderna Lindgrens musik tar små barn på stort allvar och håller hög kvalitet. De har fått två grammisar i kategorin Barnmusik för skivan Meningen med livet år 2010, samt för senaste skivan Med Bröderna Lindgren i tiden år 2013. Även första skivan Vuxen barnmusik fick en grammisnominering. Med musik som spänner från mjuk pop till hård punk, låter Bröderna Lindgren sin unga publik sjunga med, spela percussion och dansa loss på scenen som riktiga rockstjärnor.

Med Bröderna Lindgren blir det ordentligt drag på stora scenen! Alla festivaler behöver ett toppnummer som ingen på en mils radie kan stå still till. Det får vi med dem.

- Ulf Larsson, VD på Junibacken

Junibackens barnboksfestival
Helgen den 7 och 8 juni förvandlas området Lilla Galärparken till en enda stor hyllning till barns första möte med litteratur och kultur! Barnboksförfattare kommer bland annat att hålla workshops som kommer att handla om allt från monster till aprilskämt, tecknarverkstäder och högläsning.
Inne på Junibacken pågår ordinarie verksamhet och en inträdesbiljett dessa dagar ger tillträde till både huset och festivalområdet. Biljett köper man direkt på plats. Några av de övriga medverkande är

Sara Lundberg, illustratör
I nära ett decennium illustrerade Sara Lundberg texter åt andra författare. År 2011 kom hennes bilderboksdebut, där hon står bakom både text och bild - Vita streck.  Uppföljaren till denna, Vita streck och Öjvind, blev nominerad till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2013. Samma år tog hon emot Expressens ungkulturpris för boken Öjvind och världens ände. I Saras böcker suddas gränser mellan fantasi och verklighet ut på ett drömlikt sätt. På festivalen skapar hon tillsammans med barnen en jättemålning med teman från boken Vita streck.

Johan Egerkrans, illustratör
Förutom barnboksillustrationer har Johan Egerkrans tecknat allt från serier till konceptillustrationer för datorspel. År 2005 kom hans första bilderbok ut, Taggtråds-Tim, skriven av Stefan Ljungqvist. Hösten 2013 debuterade han även som författare med Nordiska Väsen som han både skrev och illustrerade. Nordiska Väsen och under våren 2014 kommer han ut med en monsterbok för de allra minsta; Första monsterboken. På festivalen visar han hur man kan utgå från enkla former som en cirkel eller fyrkant när man ritar ett riktigt läskigt monster!

Klas Fresk, håller i experimentverkstad
Bakom succéböckerna Tom Tits tricks står Klas Fresk och Lasse Levemark. Senast i raden av experimentböckerna kom, 2013, Tom Tits roliga tricks. Under barnkulturfestivalen håller han, givetvis, i en experimentverkstad.

Junibacken på Djurgården i Stockholm är ett lekfullt museum med barnboken i centrum, samt en av Sveriges största barnteaterproducenter. Junibacken har ca 400 000 besökare per år och är därmed en av Stockholms mest besökta upplevelseattraktioner för såväl Stockholmare som turister från övriga Sverige och världen