Junibacken och Bonnierförlagen inleder samarbete i gemensam satsning på barnkultur

Barn har ett stort behov av berättelser för att stimulera fantasin, lära sig nya saker och inte minst, ha en fin stund tillsammans med en vuxen. Vikten av att läsa tillsammans kan inte nog understrykas i dag när så mycket pockar på uppmärksamhet och konkurrerar om vår tid. Bonnierförlagen har givit ut böcker till barn i över 100 år och Junibacken ger barn möjlighet att upptäcka sagans magiska värld genom lek i en spännande miljö. Bonnierförlagen och Junibacken ser därför ett samarbete som ett sätt att arbeta för att fler barn ska få fler fina stunder och upplevelser i sagans värld.

– Vår övertygelse är att läsning är en viktig del i barns utveckling och ett sätt att rusta sig för vuxenlivet. I Junibacken har vi hittat en partner med samma övertygelse och tillsammans kan vi göra en insats för barnboken och barnkultur säger Jacob Dalborg, VD för Bonnierförlagen.

Samarbetet kommer bland annat att resultera i olika former av möten mellan författare, illustratörer och barn samt ett flertal utställningar på Junibacken.

– I vår strävan att se till att barnboken förblir en viktig del av barnens kultur känns det riktigt roligt att få en så stark partner som Bonnierförlagen. Junibacken har sedan starten 1996 arbetat för att levandegöra barnbokens värld genom årliga utställningar med barnboken som tema, just nu är det Lennart Hellsing som presenteras. Dessutom gör vi varje år 1 500 barnteaterföreställningar. Med det här samarbetet kan vi bli en ännu starkare företrädare för barnkulturen, säger Ulf Larsson VD, för Sagolekhuset Junibacken.

Bonnierförlagen är Bonniers samlade svenska bokverksamhet. I Bonnierförlagen AB, som sysselsätter cirka 630 personer, ingår bland annat Albert Bonniers förlag, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Forum, Månpocket, Semic, Wahlström & Widstrand, AdLibris Internetbokhandel, Pocketgrossisten och ett antal av marknadens största bokklubbar.

Junibacken på Djurgården i Stockholm är ett lekfullt museum med barnboken i centrum, samt Sveriges största barnteaterproducent. Junibacken har ca 400 000 besökare per år och är därmed en av Stockholms mest besökta upplevelseattraktioner för såväl Stockholmare som turister från övriga Sverige och världen.

För mer information kontakta:

Jenny Helldahl,
tel 08-587 230 78, 0737-041222