Kajsa Medin Hansen. Foto: Ulf Huett

Kajsa Medin Hansen ny vd på Junibacken

Styrelsen har utsett Kajsa Medin Hansen till Junibackens nya vd. Hon kommer närmast från rollen som digital affärsutvecklingschef på Aller Media. Tidigare har hon bl a varit vd på TV4 Interaktiv och Allt om Stockholm och en rad andra ledande uppdrag inom media och upplevelseindustrin. Den 5 mars tillträder hon som vd för barnkulturhuset Junibacken på Djurgården.

Kajsa Medin Hansen har under 20 år arbetat med att utveckla och leda organisationer i förändring och har en dokumenterad erfarenhet av affärsstrategi och digital transformation.

– För mig är det ett drömjobb. Dels att få stödja svensk barnkultur och att få göra barns vardag lite roligare men också att leda verksamheten in i framtiden. Jag ser fram emot att arbeta med alla dedikerade och erfarna medarbetare på Junibacken, säger Kajsa Medin Hansen, tillträdande vd på Junibacken och fortsätter:

– Jag har spenderat många timmar med mina söner på Junibacken och vi älskar att vara där, både för inspiration, barnbokhandeln och inte minst upplevelsen att vara i Astrid Lindgrens berättelser. Därför är jag glad och stolt att få möjligheten att utveckla Junibacken där barns behov av lek och rörelse i kombination med främjande av kreativitet tillfredsställs.

– Det är med stor glädje vi välkomnar Kajsa Medin Hansen som ny VD för Junibacken. Kajsas gedigna erfarenhet kring ledarskap, förändringsarbete och digital utveckling tillsammans med ett hjärta som brinner för kultur, kommer att tillföra viktiga egenskaper i Junibackens verksamhet, säger Kristina Axén Olin, styrelseordförande.

Junibacken har årligen runt 320 000 besökare och varje år spelas här upp till 1500 teaterföreställningar - vilket gör att man är en av Sveriges största barnteaterproducenter. På Junibacken finns magiska miljöer att leka i, ett tåg genom Astrid Lindgrens sagoskatt, Sveriges största barnbokhandel, en restaurang som är prisad för sitt hållbarhetsarbete och en festvåningsverksamhet.

För mer information kontakta: Kajsa Medin Hansen, tillträdande vd, tel. 070-838 07 27 eller e-post kajsa.medin.hansen@junibacken.se

Kristina Axén Olin, styrelseordförande, tel. 072-200 02 25 eller e-post kristina@junibacken.se

På Junibacken tar vi barn och kultur på allvar. Genom kulturen vill vi inspirera, väcka känslor och uppmuntra kreativitet. Berättandet och berättelser är vårt nav. Våra verktyg är teater, sång, musik och lek. De används för att skapa en upplevelse att dela oavsett om du är liten eller stur. Vår ambition är att fortsätta skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken utsågs i februari 2017 till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix.