Ryssar på Junibacken!

Pressmeddelande från Junibacken den 5 januari 2010

Stockholm i januari betyder ryssinvasion, och ingenstans märks det lika tydligt som på Sagolekhuset Junibacken på Djurgården!

För varje år som går blir de ryska turisterna allt vanligare i Stockholm, och det är främst i början av året som antalet är flest. Anledningen är att ryssarna firar jul och nyår enligt rysk ortodox tro och därför har ledigt de två första veckorna i januari . Sverige är populärt resmål, främst för att merparten av de semesterlediga ryssarna turistar länder i närheten, som Finland och Sverige, och allra populärast bland besöksmålen i Stockholm bland ryssarna är att besöka  Junibaken.

-          Ryssarna utgör ca 80 procent av våra besökare så här års. De fullkomligt älskar Karlsson på taket, berättar Kylliki Hellström, turistvärd på Junibacken.

Redan för tio år sedan uppmärksammade Junibacken att det kom fler och fler ryssar till Stockholm och att intresset att besöka Junibacken var stort. För att även göra huset tillgängligt för ryska gäster, som oftast inte kan engelska, började Junibacken att informera på ryska. I restaurangen finns nu menytavlor på ryska och all personal har gått kurs i ryska för att lära sig de enklaste och mest användbara hälsnings- och informationsfraser. Vi har dessutom alltid, året om, minst två personal som talar flytande ryska.

Det är främst Karlsson på taket som ryssarna vill träffa när de besöker Junibacken. Karlsson på taket är otroligt stor i Ryssland, det som gjorde Karlsson till omåttligt populär är den tecknade versionen av boken som producerades i dåvarande Sovjetunionen på 70-talet.

För mer information, kontakta Maria Reuterskiöld, Junibacken, maria@junibacken.se