Ta tillbaka makten över din information på internet

Vi lever våra digitala liv genom ett filter som samlar information om allt vi gör. Efter bland annat Snowdenskandalen vet vi att övervakning sker både av stater och företag. Nu vill två webbutvecklare få uppslutning kring ett konkret förslag på hur maktbalansen på internet kan återställas och ge användaren full kontroll över sin information. De kallar projektet JustID.me.

Stockholm. Tänk dig att du ska köpa en dricka i din lokala kiosk. När du ska betala stoppar kassören dig. Du blir ombedd att lämna över din legitimation, adress och även redogöra för de senaste affärerna du besökt innan du får betala drickan. Låter det absurt?

Exemplet kommer från två webbutvecklare från Södertörns högskola som tröttnat på den osäkra internetsituationen. “I dagens e-handel är liknande scenarion vanliga och sker utanför vår kontroll. En användares shoppingvanor, senaste sökningar, filmval och till och med vilka mediciner den använder lagras och säljs på en växande marknad för företag som skapar personligt riktad reklam. Vid användning av tjänster på internet betalar vi ofta omedvetet med information om oss själva.” berättar Anton Sörlin och Oskar Zaar.

Nu vill de skapa en motvikt till företagens inblick i våra privatliv. Tanken är att JustID.me ska ge användaren möjlighet att själv välja vilken information som ska delas, kanske i utbyte mot fri frakt på en tröja i en webbshop eller mot rabatt på exempelvis biobiljetter som köps online. Idéen lanseras genom en kampanj via Thunderclap, en sida där innovativa idéer kan få spridning.

“Om vi tar kontroll över vår information kan vi ställa krav. Vi kan byteshandla med vår information i stället för att andra ska tjäna pengar på oss. När företag går med på våra villkor ökar det också vårt förtroende för dem. Vi tror att många skulle önska ett tryggare internet. Projektet ska genomföras i open sourcetradition och vi uppmanar alla som känner behov av en tjänst som denna att bidra med kunskap, kontakter eller genom att sprida vår film” berättar Oskar Zaar och Anton Sörlin.

Den 14 februari lanserades JustID.me’s kampanj på crowdspeakingsidan Thunderclap. På hemsidan www.justid.me kan du läsa mer och stötta projektet genom att sprida kampanjfilmen via sociala medier.

Kontakt:
Oskar Zaar 0734-208 201 oskar@justid.me