Fastighetsbolag först i Sverige att beviljas grönt företagslån

K2A har som första företag i Sverige beviljats ett grönt företagslån. Det gröna företagslånet är en ny typ av lån som ges ut av Nordea. Det gröna lånet har mer förmånliga villkor tack vare K2A:s hållbarhetsarbete som bland annat innefattar att K2A bygger Svanenmärkta bostäder.

Intresset för grön finansiering ökar mer och mer. Gröna obligationer finns redan men att ge ut en obligation innebär ofta stora kapitalbelopp. K2A har efterfrågat ett grönt företagslån som kan finansiera utveckling av enstaka projekt. K2A:s första gröna företagslån skall finansiera bostadsprojektet Parasollet i Lund.

- För oss känns det roligt att kunna möta våra kunders efterfrågan. Vi vill givetvis hjälpa företag i sitt hållbarhetsarbete och att erbjuda gröna lån till K2A är möjligt tack vare deras hållbarhetsabete och Svanencertifiering. Det går dessutom hand i hand med vårt egen hållbarhetsstrategi, säger Magnus Montan, chef för Business Banking på Nordea.

- Det är spännande att se att begreppet hållbarhet hittar in i nya aspekter av företagande såsom finansiering. Gröna företagslån är nytt nu, men jag är övertygad om att det kommer vara det nya normala i framtiden. För oss är det viktigt att vara hållbara i så stor del av vår verksamhet som möjligt, säger Johan Knaust, vd K2A.

För kommentarer:

Johan Knaust, VD, K2A, 070-7400 450, johan.knaust@k2a.se

Christian Lindberg, Affärsutveckling, K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

• Universitet, högskola

• hållbarhet
  • k2a

Om K2A:
K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på långsiktig förvaltning av egenproducerade hyresbostäder för alla typer av boenden. Bolaget utvecklar och erbjuder moderna, funktionella bostäder med effektiv kundnära förvaltning. K2A:s verksamhet är koncentrerad till Stockholm, Mälardalen samt ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. K2A har en omfattande fastighets- och projektportfölj och har ett mål att byggstarta omkring 500 bostäder per år. K2A äger moderna produktionsanläggningar för tillverkning av lägenhetsenheter i trä. Produktionsanläggningarna drivs genom dotterbolaget Grännäs Trähus, med husfabriker i Valdemarsvik och Gävle. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.

Christian Lindberg

Presskontakt Affärsutveckling +46 70 723 39 48