Kärcher välkomnar EU:s nya energimärkning

Kärcher välkomnar EU:s nya energimärkning

Kärcher har länge varit en förespråkare av att städa effektivt med lägre energiåtgång. Nu när EU:s första del av ekodesignförordningen för dammsugare trätt i kraft 1 september 2014 är Kärcher redo för den nya lagstiftningen med A-klassade dammsugare.

Energimärkningen begränsar den nominella effekten hos nätanslutna torrdammsugare till max 1600 W. Varje maskin som säljs i Europa och som omfattas av förordningen måste vara tydligt uppmärkt. Kärcher har sedan länge strävat efter att företagets produkter ska ha en så låg energiåtgång som möjligt.

Kärcher är eco!efficiency
Kärcher ligger i framkant när det gäller miljömedvetenhet inbyggd i själva produkterna. Förutom ett flertal miljöprojekt inom koncernen, som att gammal plast blir till nya produkter och solcellsanläggningar som driver Kärchers två största fabriker, har Kärcher konceptet eco!efficiency. Det innebär att en dammsugare har prestanda som en 1300 watts-modell men drar bara 750 watt. Kärcher erbjuder eco!efficiency i hela sin professionella dammsugarserie. Dammsugarna är i energiklass A och B.

− Att tänka miljömedvetet ligger djupt i vår företagskultur, så för oss har det inte inneburit några problem med den här lagstiftningen. Tvärt om välkomnar vi den, det är något som vi alla vinner på i längden, säger Daniel Melin, Marknadsutvecklare på Kärcher Sverige.

Med förbättrade flödesegenskaper behöver eco!efficiency-dammsugarna 40 procent mindre energi än dammsugare med motsvarande rengöringsförmåga. Kärcher har samtliga professionella modeller i eco!efficiency, det vill säga modellerna T7/1, T10/1, T12/1, T15/1 och T17/1 som är anpassade för rengöring inom vården, handeln och hotell.

Mer om energimärkningen: ekodesign i två steg
Energimärkningen som känns igen från exempelvis kyl och frys finns nu även på dammsugare för både professionellt och privat bruk. Märkningen visar viktig information som exempelvis effektivitetsklass (A-G), genomsnittlig årsförbrukning, ljudnivå, dammupptagning på matta och hårt golv samt filtreringsförmåga. För en köpare är denna information till stor hjälp för att bedöma hur effektiv en dammsugare verkligen är. I den högsta effektklassen (A) är den maximalt tillåtna strömförbrukningen <850 W.

Ekodesign för dammsugare sker i två steg. Det första inföll den 1 september 2014 och de än mer skärpta kraven träder i kraft den 1 september 2017. Kraven i steg ett innefattar energieffektivitetskrav, prestandakrav och informationskrav. De mer skärpta kraven kommer även innefatta energiklasser från D upp till A+++.

Mer information om eco!efficiency:
www.karcher.se/se/om_karcher/Miljo/ecoefficiency.htm

Mer information om energimärkningen:
www.karcher.se/se/om_karcher/Miljo/Energimarkning.htm

Mer information om Kärchers proffsdammsugare: www.karcher.se/se/Produkter/Professional/Dammsugare/Professionella_dammsugare.htm

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Melin, Marknadsutvecklare Kärcher AB, 031-57 73 05, daniel.melin@karcher.se

För bilder eller produkttester, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden Kiese, 070-776 21 51, anna.starkenberg@gknordic.com