Blogginlägg -

Kahls vill göra ekologiskt specialkaffe tillgängligt för alla Sveriges kaffeälskare - följ med till våra odlare

Efter 17 timmars resa landade vi i Piura, den första stad spanjorerna byggde i Sydamerika. Förutom sitt historiska värde, är Piura även den största hamnen i norra Peru, där majoriteten av kaffet från norra Peru förbereds för skeppning.

Vi möttes av vår värd på resan, Javier Dominquez, General Manager på Sol & Café. Kahls kom i kontakt med Javier på den stora amerikanska SCAA-mässan i Seattle våren 2015. Vi hade under en längre tid köpt kaffe från detta område, men inte träffat några producenter av certifierat specialkaffe. I Javier fann vi en person som delade vår syn på hållbarhet och såg potentialen i att leverera ett certifierat och spårbart specialkaffe till vår Micro-lot serie. De är kreativa och strävar efter att uppnå den bästa smaken i den slutliga koppen kaffe och vi uppfattade Sol & Café som ett hållbart & rättvist kooperativ som tar väl hand om sina medlemmar. Vi beslutade oss för att besöka dem.

Vårt första stopp på resan var Norandino Mill, ett av de kaffebruk (uppsamlingsanläggningar) som förbereder råkaffe för export åt större delen av de kaffekooperativ som finns i området. Vi besökte företaget för att utvärdera möjligheten för dem att sortera och processa specialkaffe till den höga och speciella standard vi söker.

Vi upptäckte vid besöket att Norandino Mill använder sig av samma optiska sorteringsutrustning vi på Kahls som enda rosteri i Norden använder oss av i vårt rosteri i Göteborg. En avancerad maskin som tittar på varje böna med fyra kameror, två vanliga och två infraröda. En tunn luftstråle blåser sedan bort defekta bönor och skräp, t.ex. små stenar eller kvistar. Bruket har även ett koppningsrum, där man testar och avsmakar allt kaffe innan det skeppas för att försäkra att det lever upp till de höga kvalitetskrav vi ställer.

Koppningsrummet på Norandino Mill, dit odlargruppen Los Tulipanes och odlaren Isai Ojeda levererar sitt råkaffe.

Efter en ingående genomgång av alla moment i beredningen av kaffet och naturligtvis provning av fantastiskt gott kaffe lämnade vi Norandino Mill för att fortsätta vår resa mot kooperativet Sol & Café. Vi gav oss iväg på en 5 timmars bilresa över Anderna på smala vägar uppför bergen till staden Jaén i Cajamarca, tillsammans med Javier Lenin (en ung och inspirerande medarbetare och vår tolk på resan) och Marvin Montalvan (agronom från kooperativet).

Dag två fortsatte vi på ännu smalare vägar, förbi risfält (ett av kooperativets andra projekt) genom pittoreska landskap till utkanten av Cajamarcaregionen och odlaren Isai Ojeda. Kaffe från Peru är känt för sin väl balanserade smak och syrlighet. Isais kaffe är just det. Det som skiljer hans kaffe från annat kaffe från Peru är de fantastiska bärlika smakerna och den goda kakao-lika eftersmaken.

På väg till Isai Ojeda - Bergskedjor mellan Piura & Jaén i utkanten av Carjamarcaregionen

Väl på plats samlade Los Tulipanes en del av bönderna i området för ett introduktionsmöte. Vi skrev in oss i besöksboken och fick möjligheten att prata med dessa fantastiska människor. En fråga vi oftast ställer direkt till bönderna är varför de väljer att sälja sitt kaffe just till kooperativet. Efter några nervösa skratt (och lite uppmuntran från tolkar) svarade de slutligen att det helt enkelt berodde på att de får mer betalt av kooperativet än vad de skulle få från mellanhänderna i området. Utöver den högre ersättningen fanns det även andra anledningar. Vissa tyckte om det samhälle som kooperativet bygger, andra uppskattade teknisk utbildning och råd från de agronomer som besöker gårdarna minst 3 gånger per säsong. Kooperativet får även en högre ersättning genom sin Fairtrade-certifiering, och Fairtrade-premien kan de använda att köpa ett dyrare ekologiskt gödsel, ”Guano”, för. "Guano" är spillning från fåglar och sälar och ett mycket effektivt gödsel som ger cirka 30% högre avkastning från kaffebuskarna.

Isai Ojeda tillsammans med Marvin, den agronom som följde oss på vår resa.

Efter mötet blev vi visade runt på gården. Gården är på lite över tre hektar, normalstort för Peru, vilket innebär att den inte är särskilt stor. Tack vare kunskapen han har fått från kooperativet han har lyckats fördubbla sin skörd på 4 år.

Isai har blivit utsedd till ”kooperativets bästa gård”, en utmärkelse han fick med anledning av den förbättring av arbetsmiljö och kvalitet han genomfört på gården.

Isais gård är ovanligt brant. För att förbättra arbetsmiljön han har grävt ner långa plaströr i marken, som plockarna kan hälla kaffet i så att det rinner från toppen av gården ner till de-pulping-maskinen, en utrustning som skiljer ut kaffebönorna från resten av frukten. Detta innebär att de som plockar kaffe slipper bära 100 kg tunga korgar med kaffe ner för den branta odlingen, något som annars är vanligt förekommande när man plockar kaffe. Förutom att de fått en mycket bättre arbetsmiljö kan de nu fokusera mer på att endast plocka de röda, mogna kaffebären.

Denna investering har varit möjlig genom finansiering från kooperativet, och ett initiativ som bl.a grundar sig i det Micro-lot-projekt kooperativet startade för att tillgodose behovet av det specialkaffe vi önskade köpa.

Plaströr som för kaffet ned från odlingen. Det bilden inte visar är att odlingen ligger på en sluttning med 45° lutning.

På en kaffebuske mognar frukten olika snabbt. Det är viktigt för odlare av specialkaffe att endast plocka de röda bären, och lämna de gröna. Lämnar man de röda bären på trädet för länge, blir de övermogna och svarta. Varken de gröna eller de svarta bären smakar gott, och smaken försämras dramatiskt även om bara ett par sådana bär hamnar i den färdiga produkten. Att ha erfarna, duktiga plockare är viktigt om bonden vill fokusera på specialkaffe. De har högre lön, och investeringar som Isais motiverar dem att komma tillbaka.

Dagen avslutades med nyplockade apelsiner från gården. Det bästa kaffet är oftast odlat under skuggande träd, och Isais gård är inget undantag. Han har fokuserat på att återintroducera lokala träd, apelsin, avokado, banan och även lite kakao för att få ett varierat ekosystem på sin gård.

Vår tredje och sista dag på Sol & Café tillbringade vi tillsammans med de som arbetade i kooperativets insamlingslokal, kontor, och kvalitets- och koppningsrum. Vi arbetade tillsammans för att kalibrera kvalitetsprofilen och smaken med kooperativets kvalitetsavdelning. Allt för att försäkra oss om att Kahls får just den kvalitet och smak vi önskar i varje skeppning.

Vi började med att följa ett kaffe från ankomsten till kooperativet, med invägning, kvalitetsbedömning och sist med inte minst rutinen för bondens betalning. Sol & Café betalar sina odlare samma dag som de levererar kaffet, direkt till böndernas bankkonto som de sedan kan ta ut från banken samma dag. Detta är ett viktigt kriterium för Kahls när vi väljer leverantör och partner i ursprungsländerna, eftersom bönderna ofta får vänta flera veckor på att kaffet först säljas till utlandet innan de får betalt.

Vid ankomsten till kooperativet, vägs kaffet. Samtidigt identifierar bonden sig, och personalen på kooperativet bekräftar vilken eller vilka certifikat bondens odling har. Kaffet märks med ett spårbarhetskort som följer kaffet hela vägen till dess att det når Kahls rosteri i Göteborg. Ett litet prov tas från partiet som skickas vidare till kvalitetsavdelningen, tillsammans med en kopia av spårbarhetskortet.

Dokument för att särskilja de kvalitetsnivåer och certifieringar ett visst parti kaffe kan ha.

Kvalitetsavdelningen gör en visuell analys på kaffet, separerar ut defekterna, tittar på bönans storlek och bedömer kvaliteten. Detta är en snabb process, och bonden får betalt baserat på hur många kilo bra kaffe kooperativet kan få ut av partiet. Då bonden oftast inte vill vänta på att kaffet ska koppas innan kvaliteten slutbedöms, betalas de baserat kaffets utseende. Men, de får en premie på slutet av säsongen om kaffet är särskilt bra i smak och kooperativet därmed kan ta mer betalt för det kaffe bonden har levererat.

Vi avslutade dagen med en koppning. Vi smakade på kooperativets olika sorters kaffe och fick lära känna en del av personalen på kooperativet lite bättre. En av dem var Lenin, en person med stor framåtanda som jobbar tillsammans med Javier på exportavdelningen. Efter hemkomsten, erbjöd vi Lenin att komma till Sverige och besöka oss på Kahls rosteri i Göteborg för att se hur vi hanterar kaffet. Han fick möjligheten att se hela kedjan, från ankomst till rostning och sedan även träffa en del av Kahls kunder och konsumenter för att förstå hur kaffet används på den svenska marknaden.

Kaffekoppning och kvalitetsbedömning tillsammans med personal från Sol & Café.

Vi på Kahls letar hela tiden efter kaffeleverantörer som Sol & Café med kaffebruk som Norandino Mill och små grupper av gårdar som Los Tulipanes med kaffeodlare som Isai Ojeda. Vi vill arbeta sida vid sida med dem, för att tillsammans göra deras kaffe mer hållbart, med högre kvalitet samtidigt som det blir mer välsmakande. Allt för att Kahls skall kunna skapa en än mer hållbar och njutbar slutprodukt. Välkomna att följa vår blogg på vår resa framåt tillsammans med dessa underbara människor.

Vänliga hälsningar
Peter Goodman,