Vår kafferesa började 1911 i kvarteren Haga i Göteborg - välkommen till oss!

Hej, jag heter Mats och jag vill berätta lite om Kahls historia för er. Kahls är ett familjeföretag och jag är stolt över att som tredje generationen Nilsson nu leda företaget. Jag hoppas att mina inlägg blir källan till inspiration och glädje för alla älskare av produkter från oss. Du kan börja redan nu med att lämna en synpunkt här eller på vår hemsida. Jag och min personal vill gärna träffa dig på någon av de träffar, luncher, provningar eller fabriksvisningar vi har. Vi kommer att informera mer om detta på vår hemsida.

Det är nu över 100 år sedan min farfar startade företaget. Den 20 april 1911 lånade Carl-Birger 50 kronor av storebror Johan och började sälja kaffe till hemmafruarna i Haga, Göteborg. Uppstarten av Kahls The- och kaffebutiker började kort efter det. En annan viktig händelse i företagets historia är när vi började med portionspåsar som lade grunden till framgång för vår försäljning till offentlig sektor. Många tror att det har varit goda tider för kafferostare, men under min tid har de tio största rosterierna reduceras till fem. Fyra av dessa var större än oss. De som försvunnit är Kärnkaffe, Cirkel (Konsum) Luxus (ICA) Kaffebönan, och Martin Olssons kafferosteri. Vi har hela tiden anpassat och utvecklat oss och kommer fortsätta med det.

Först ut bland mina inlägg är vårt fokus på livsmedelskvalitet. I maj 2016 blev vi nämligen FSSC 22000-certifierade. Det säkerställer att vi producerar med jämn kvalité. Kundernas och samhällets krav på säkra livsmedel blir ju allt högre. Vi är sedan länge ISO 9001- och 14001-certifierade. Det innebär att våra olika processer är beskrivna i detalj. Det kan kanske verka konstigt att en kaffeleverans har kontrollerats tolv gånger innan den släpps in till produktionen, men alla steg är viktiga för att säkerställa kvalitet och säkerhet, där en del är provsmakning och jämförelse med tidigare leverans. Jag gillar detta och är ofta med och provar, även om jag har bättre kaffe- och teprovare i mitt team.

Jag tror certifieringar är ett måste för att vi och kunderna skall känna sig trygga. Vi uppnår detta genom alla medarbetares kunskap och engagemang.

Vänliga hälsningar, Mats Nilsson

Ägare och VD i tredje generationen

Carina Karlsson

Presskontakt Sälj/Marknadschef 031-755 76 26