Pressinbjudan: Vad händer när man blir gammal på riktigt?

Framtidens äldre ser ut att bli en aktiv person med önskningar att förvärvsarbeta upp i åldrarna samt med ett rikt fritidsliv. Men vad händer när man blir gammal på riktigt? Vad krävs av samhället, anhöriga, vård och omsorg, för att möta behoven hos dem riktigt gamla? Kairos Future har för första gången undersökt framtidens åldrande och äldreomsorg i Sverige.

Vi blir äldre och vi håller oss friskare allt längre. Men vad händer när man inte längre kan vara ute och resa och ägna sig åt intressen och vänner, vad händer när man blir gammal på riktigt? I Kairos Futures senaste studie besvarar vi frågor som:

·  Hur ser 40- och 50-talister på att bli riktigt gamla?

·  Hur ser yngre generationer på att deras föräldrar ska bli riktigt gamla?

·  Vilka är de stora utmaningarna för att livet för de framtida riktigt gamla ska bli så bra som möjligt?

·  Vilka tänkbara lösningar finns för att de framtida riktigt gamla ska få ett så bra liv som möjligt?

Studien bygger på resultat från flera olika metoder, bland annat en enkät som besvarats av 5300 personer samt expertseminarium och workshops med personal och chefer inom äldreomsorgen, präster och diakoner. Enkäten har besvarats av cirka 1000 personer födda 1945 - 1954, 850 personer födda 1955-1977, 1950 vårdbiträden och undersköterskor, 145 förvaltningschefer och ordföranden i kommunala nämnder, 750 präster och diakoner och 620 personer födda 1937-1944. Resultaten presenteras på ett seminarium den 11 juni.

Tid: 11 juni kl. 10.00 - 11.00

Plats: Kairos Future, Vasagatan 40

För anmälan, kontakta Helen Jönsson, kommunikatör Kairos Future,
helen.jonsson@kairosfuture.com, eller 070-219 09 29.

Studiens medarrangörer

Helsingborgs kommun, Hemsö Fastighets AB, Kommunal, Lerums kommun, Linköpings kommun, Sveriges Pensionärers Förbund, Stockholms stad, Svenska kyrkan, Vårdföretagarna, Köpings kommun, SKL och Regionförbundet Uppsala län.

• generation
  • undersökning