Pressinbjudan: Vad vill unga med framtiden?

Historien igenom är det unga som satt agendan för framtiden – på gott och ont. Vad vill de nu, när världen befinner sig i en ny brytningstid? Hur ser de på sin egen och samhällets framtid? Kairos Future har i en ny global ungdomsstudie intervjuat 6 500 unga världen över om deras drömmar, ambitioner och farhågor. Studien följer upp Kairos Futures tidigare globala studie från 2006 och resultaten pekar på intressanta skiftningar i synen på bland annat framtidsdrömmar och arbete.

I studien Global Youth 2013: Dreams in an Age of Uncertainty har Kairos Future intervjuat 6 500 unga mellan 16-29 år i Sverige, England, Spanien, Turkiet, USA, Australien, Ryssland, Brasilien, Indien, Kina och Sydafrika. Hur ser unga på respekt och politiskt engagemang idag, och vad vill de att morgondagens samhälle ska präglas av? Vad tänker de om arbete, konsumtion, kommunikation, miljö och demokrati? Hur är det att växa upp i en tid som inte liknar något vi tidigare upplevt?

Resultaten av intervjuerna har vi sammanfattat i en rapport som presenteras den 4 juni. På plats för att kommentera resultaten finns också Katarina Berggren, kommunstyrelseordförande i Botkyrka kommun, Katarina Berg, HR-direktör Rusta och Hans Makander, Informationschef Manpower Group, samt en ungdomspanel.

Tid: 4 juni kl. 9-11.00

Plats: Bio Rio, Hornstull strand 3

För anmälan, kontakta Helen Jönsson, kommunikatör Kairos Future, helen.jonsson@kairosfuture.com eller 070-219 09 29.

Om rapporten

Rapporten är baserad på en kvantitativ studie där 6 500 respondenter mellan 16-29 år i elva länder besvarat en webbenkät. Enkäten besvarades i maj 2013 och de elva länder där enkäten distribuerades var: Australien, Brasilien, Indien, Kina, Ryssland, Spanien, Sverige, Sydafrika, Turkiet och USA. I respektive land besvarades enkäten av 500 respondenter, förutom i Sverige och Kina där den besvarades av 1000 respondenter i respektive land. Resultaten har viktats för ett representativt urval av ålder och kön. Webbenkäten bestod av över 250 frågor.

• framtid
  • unga
  • ungdomar
  • trender