Sverige kan bli världsledande inom fastighetstransaktioner i blockkedjan

Lantmäteriet, ChromaWay och Kairos Future har undersökt möjligheterna med blockkedjeteknik som teknisk lösning för fastighetstransaktioner, ett område där Sverige har en unik möjlighet att bli världsledande. Det visar den rapport och den tekniska demo som projektgruppen arbetat fram.

Några av världens största banker, centralbanker, regeringar, universitet och IT-företag arbetar nu med blockkedjans möjligheter som teknisk infrastruktur för framtiden. Blockkedjan har stora möjligheter att bli en central infrastruktur för framtidens digitala motsvarighet till underskrifter och papperskopior.

Vid en fastighetstransaktion idag signerar vi ett fysiskt original med handskrivna underskrifter av ett köpekontrakt, köpebrev, bolån med mera och skickar dessa ofta med post, ibland som inscannade digitala filer. Om vi däremot använder digitala signaturer för avtalsparterna kan hela kontraktet vara digitalt vilket underlättar processen och fortsatt kan göras säkert. Blockkedjan underlättar att hantera flödet vid kontraktsskrivning och signering digitalt. Blockkedjan verifierar att dokumenten är äkta och processflödet och auktorisationer går rätt till med en teknik för att lagra digitala fingeravtryck. Fingeravtrycken är unika för varje dokument, register och processteg och blir därför ett äkthetsbevis för att allt går rätt till.

Digitala kontrakt minskar också risken att felaktiga uppgifter registreras och lagfart inte beviljas. En sådan lösning skulle göra Sverige världsledande inom detta område.

– Digitala överlåtelsehandlingar och bra teknik skapar mycket bra förutsättningar för att försäkra alla parter i en fastighetstransaktion om högsta möjliga säkerhet. Att tidigt i processen kunna registrera vilande lagfart är också något som är värdefullt för alla parter. Alla vinner på detta, säger Mats Snäll, utvecklingschef Fastighetsinskrivning Lantmäteriet.

– Lantmäteriet har utvecklats till en myndighet i digitaliseringens framkant i Sverige. Med denna teknik kan vi fortsätta ge stöd på bästa sätt även i biståndsprojekt internationellt. Vi har redan nu ett projekt i Georgien där vi bistått dem i att förstärka processer och etablera teknik för fastighetsverksamhet på vår systermyndighet där. Nu tittar de liksom oss på blockkedjan som tekniklösning, konstaterar Mats Snäll.

– ChromaWay var först i världen med att etablera lösningar för registrering av kontraktsflöden i blockkedjan. Vi är stolta över att kunna bidra till att etablera tekniken inom fastighetstransaktioner, ett område vi länge intresserat oss för, säger Henrik Hjelte, VD ChromaWay.

– Att bedöma framtiden är svårt och blockkedjetekniken är inte lätt att förstå. Genom att bidra till skapa en teknisk lösning och skriva rapporten hoppas vi öka kännedomen och innovationstakten på området. Samhällsnyttan kan bli enorm av detta i framtiden.” Magnus Kempe, Director Retail and Finance, Kairos Future.

Även Telia har deltagit i arbetet med den tekniska demon.

– Detta är ett mycket spännande projekt i teknikens framkant. Det är också ett talande exempel på där vi tillsammans, genom att arbeta i värdeskapande nätverk med partners och kunder, Lantmäteriet i detta fall, kan utmana status quo och undersöka möjligheterna till att digitalisera processer och tjänster. Målet är att korta ledtider, öka säkerheten och skapa ny kundnytta för brukare av Lantmäteriets tjänster. Detta arbetssätt tror vi kommer bli allt vanligare och det sätt olika branscher konvergerar för att lösa affärsproblem och samhällsutmaningar, säger Magnus Leonhardt, strategichef på Telias företagsaffär.

Det första steget i projektet är nu avslutat med goda resultat. En fortsättning planeras med testbädd för att pröva processen och utveckla tekniken med framförallt banker och mäklare. Till nästa steg av utvecklingen har Landshypotek Bank anslutit.

– Med nästa generations teknik har vi möjlighet att göra fastighetsaffärer snabbare, säkrare och tydligare för våra kunder. Vi vill pröva och bidra till att bygga upp en infrastruktur som knyter samman olika aktörer och digitaliserar en manuell process som i dag är både tidskrävande och otydlig för kunden, säger Liza Nyberg, VD för Landshypotek Bank.

Läs rapporten här: www.kairosfuture.com/se/publikationer/rapporter/framtidens-huskop-i-blockkedjan/

Se den tekniska demon på webben här: http://chromaway.com/landregistry/

För mer information om projektet kontakta:

Mats Snäll, Lantmäteriet, beställare mats.snall@lm.se 0702309404

Magnus Kempe Kairos Future, övergripande projektledare magnus.kempe@kairosfuture.com 0705451811

Henrik Hjelte, ChromaWay, projektledare teknisk demo henrik.hjelte@chromaway.com 0703993945

Telias pressavdelning, 0771-775830, press@teliasonera.com

Kairos Future är ett internationellt konsult- och analysföretag som hjälper företag och organisationer att förstå och forma sin framtid. Genom trend- och omvärldsanalys, innovation och strategi, ger vi våra kunder de stora sammanhangen. Kairos Future grundades 1993, vårt huvudkontor finns i Stockholm och vi har samarbetspartners över hela världen.

Om Lantmäteriet

Lantmäteriet producerar geografiska databaser och kartor och har till uppgift att bidra till ett tryggt ägande av fastigheter och en långsiktigt hållbar användning av Sveriges mark och vatten. Lantmäteriet har omkring 2 000 medarbetare fördelade på ett 60-tal orter. Huvudkontoret ligger i Gävle.

Om Chromaway

ChromaWay är pionjärer inom blockkedjeteknik och har i flera sammanhang rankats som ett av de världsledande företagen på området. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm och medarbetare världen över.