VÄRLDSNYHET: Kairos Future lanserar verktyg för kvalificerad blogganalys

I Sverige finns 300 000 bloggar. Varje månad postas 1,5 miljoner inlägg. Till det kommer alla mikrobloggar, kommentar, diskussioner. I världen är inläggen än fler, bara i Kina finns uppskattningsvis 160 miljoner bloggar, en på varannan internetanvändare. Men vad är det som sägs? Vilka säger det, och vilket inflytande har de? Hur sprids budskap och idéer och hur kan man fånga dem i sin linda? Och vad gör man för att inte drunkna i all information?

Idag lanserar Kairos Future i samarbete med A3J Consulting ett världsunikt verktyg för systematisk och kvalificerad blogganalys. Med det får företag, organisationer och myndigheter möjlighet att både följa flödet av information och skaffa omedelbar överblick och djupinsikt i specifika och aktuella frågor.

– Vi har utgått från våra egna behov av att kunna följa trender i sociala medier och nyhetsmedia och skapat en produkt vi själva vill använda, säger Mats Lindgren, vd och grundare för Kairos Future Group.

Verktygen heter SoMe Tracker och SoMe Analyzer där SoMe står för social media, men också för att så mycket av det som sker på den sociala webben handlar om ”jag”. Det är ”så mycket jag”.

Systemet bygger på avancerad presentationsteknik och innehållet analyseras med artificiell intelligens för att bland annat avgöra känsloläget i en text, dvs om t ex ett blogginlägg som handlar om ett varumärke är positivt eller negativt. Att just använda artificiell intelligens gör att träffsäkerheten ökar, jämfört med system som bygger på t ex analys av positiva och negativa ord.

– En av svårigheterna med att följa utvecklingen i sociala medier är att få överblick i den enorma mängden information. Det är lätt att man går vilse i skogen, säger Pernilla Jonsson, Director, Consumer, marketing and innovation.

De flesta tjänster på marknaden för bevakning av sociala medier stannar vid just bevakning. SoMe Analyzer går steget längre och sorterar och analyserar blogginlägg i samtalsteman och underteman och analyserar kopplingar dem emellan. Det grupperar också bloggare efter intressen och teman och ger användarna möjlighet att zooma in och ut ur bloggosfären, från överblick på högsta nivån ner till studier av enskilda inlägg.

– Erfarenheten visar att man med detta verktyg på några minuter kan nu kan få en överblick av ett område som det tidigare tog veckor, eller rent av var omöjligt att överblicka, säger Pernilla Jonsson.

Kairos Future har under året genomfört en rad analysprojekt med hjälp av verktyget. Bland annat har de åt Svenska kyrkan studerat andlighet i bloggosfären. De har också gjort projekt kring hälsa och livsstil i Sverige , Tyskland, USA och Indonesien åt en internationell livsmedelskoncern, analyserat varumärket Sverige bland kinesiska bloggare, gjort analyser av miljö- och energifrågor i USA och Sverige åt en internationell vitvarutillverkare och följt konsumentbeteenden i 15 länder världen över åt ett internationellt konsumentföretag.

Läs mer om tjänsten genom att ladda ner produktblad här, eller ta del av några resultat från studier som genomförts med hjälp av SoMe Tracker och SoMe Analyzer här. Du kan också testa tjänsten direkt på www.sometracker.com.

SoMe Tracker och SoMe Analyzer har utvecklats i samarbete med IT-konsulten A3J Consulting.

------------------------------------------

För mer information kontakta:

Mandana Kolahdozan
E-post: mandana.kolahdozan@kairosfuture.com
Telefon: 08 - 545 225 33

• some tracker blogg blogganalys statistik omvärldsanalys information analyzer internationell analys media kommunikation press omvärld social nyhet varumärken

Kairos Future är ett internationellt forsknings- och konsultföretag som hjälper företag och organisationer att förstå och forma framtiden. Med ett unikt helhetserbjudande inom framtidanalys, strategi och förändring är de den ledande aktören i Europa inom denna nisch. För mer information, vänligen besök www.kairosfuture.com