Dahlkvistkvartetten till Kalmar och Hultsfred

Gröna salen, Kalmar Slott 2 mars kl 19.00. Arrangör: Kalmar Kammarmusikförening.

Valhall, Hultsfred 3 mars kl 19.00. Arrangör: Aspelands Musikförening.

Dahlkvistkvartetten bildades 2007 och har etablerat sig på en internationell nivå samt som en av Sveriges mest hyllade kammarmusikgrupper. Dahlkvistkvartetten består av Warszawafödde Bartosz Cajler samt syskonen Kersti, Hanna och Jon Dahlkvist som kommer från Stockholm. Alla medlemmar i kvartetten har studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. De utnämndes till Rising Stars säsongen 2012–2013 av Stockholms Konserthus och European Concert Hall Organisation, vilket innebar att de gästade en rad stora konserthus ute i Europa, bl a Konzerthaus Wien, Concertgebouw Amsterdam, Paris Cité de la Musique och Budapest Palace of Arts. Under 2013–2014 deltog Dahlkvistkvartetten i ett speciellt Trainee-program tillsammans med Belcea Quartet från London.

Dahlkvistkvartettens repertoar är grundad på verk av traditionella mästare blandat med 1900-tals och nyskriven musik samt ett fokus på svenska/nordiska och polska tonsättare. Till konserten i Kalmar och Hultsfred 2–3 mars kommer Dahlkvistkvartetten bland annat att ta upp Andrea Tarrodis 3e stråkkvartett ”Light Scattering”. Uruppförandet av Brodsky Quartet i april förra året recenserades så här av Barometern: ”Ljus lyser genom glas, färgschatteringar med musikens uttryck, växling mellan skärande vasst glas, och kaskader och stillsamt flöde av ljus. Det är suggestivt och fascinerande vackert…”

Dahlkvistkvartetten spelar huvudsakligen på instrument från Järnåkerfonden. En stiftelse som förvaltas av Musikaliska akademien. Många av Järnåkerfondens instrument är byggda av violinbyggarkonstens allra största namn. Framförallt omfattar samlingen italienska och franska instrument från 1700- och 1800-talen.

Hemsida: www.dahlkvistkvartetten.se

Information:
Kalmar Kammarmusikförening: Sten Franzén, 070-547 77 55.
Aspelands Musikförening: Brita Freudenthal, 0495-220 15.

Arrangemangen sker i samarbete med Länsmusiken i Kalmar län.
Länsmusiken är ett serviceorgan för musiklivet i länet och producerar konserter till skolor, föreningar, studieförbund, kommuner, församlingar, företag och andra som anordnar konserter.