Denna konsertserie gästas Camerata Nordica av Ernst Kovacic.

Konserter med Camerata Nordica och Ernst Kovacic

Höstens andra konsertserie med Kalmar läns kammarorkester Camerata Nordica sker den 16 november i Oskarshamns kyrka och den 17 november på Kalmar Slott. Ledare och solist är Ernst Kovacic.

Ernst Kovacic har etablerat sig i den internationella musikvärldens toppskikt. Utbildad i Wien har han med sig den wienska kombinationen av både tradition och nyskapande. Han var konstnärlig ledare för Wiens Kammarorkester 1996–98. Ernst Kovacic har turnerat i Japan som ledare för Wiens Kammarorkester och spelat med de flesta berömda orkestrar i Europa, USA och Australien. Flera kompositörer, som Gruber, Krenek, Holloway och Schwertsik har skrivit musik speciellt för honom. Åren 2007 till 2014 var han konstnärlig ledare för Wroclaws kammarorkester Leopoldinum i Polen. Under 2016 var han artist i residence hos Kurt Weill Festivalen i Dessau och Con Anima Festival i Österrike. Sedan 2009 är Ernst Kovacic konstnärlig ledare för Brückenfestivalen i Steiermark och LEO-festivalen i Breslau.

– Det är med stor glädje jag ser fram mot säsongens andra konsert med Camerata Nordica, säger länsmusikchef Ingrid Marmvik. – Orkestern gästas denna gång åter av Ernst Kovacic. Hans mångsidighet, lika hemma i soloverken av Bach som nutida musik, kommer väl till pass i denna konsert som spänner över tre århundraden. Mozart får representera det wienklassiska, Fuchs det romantiska, Atterberg kallade sig själv nationalklassicist, Francaix neoklassicist och så blir Alban Berg den moderne som för oss mot atonaliteten. Visst låter detta spännande. Välkommen till konserterna i Oskarshamn och Kalmar!

Program:
Alban Berg - Pianosonat op 1 (arr för stråkorkester)

Jean Françaix - Sex Preludier för 11 stråkar

Kurt Atterberg - Adagio amoroso

Wolfgang Amadeus Mozart - Rondo C-dur (K373)

Robert Fuchs - Serenad nr 3 för stråkar E-moll op 21

Kalmar läns musikstiftelse (Länsmusiken) finansieras av Kalmar läns landsting, Statens Kulturråd, Regionförbundet samt länets kommuner. Årligen genomförs cirka 400 konserter och aktiviteter som vänder sig till alla åldrar och människor med olika kulturell bakgrund. Länsmusiken ansvarar för Talentcoach och har också samarbeten med Songlines och Imagine Sweden samt ett stort antal konsertarrangörer i Kalmar län. Camerata Nordica är en del av Länsmusiken. Den professionella kammarorkestern består av 15–20 musiker från olika delar av världen. Camerata Nordica har spelat in ett 15-tal skivor i eget namn.