Pressbild: Queen C. Foto: Roger Johansson.

Queen C från Vimmerby spelar på Live at Heart

Just nu pågår Live at Heart i Örebro, en av nordens största showcasefestivaler. Festivalen samlar nationell och internationell musikbransch med artister och branschfolk från 23 deltagande länder. Från Vimmerby och Västervik deltar rapartisten Queen C och DJ:n Fabian Appelqvist. Queen C vann årets regionfinal av musiktävlingen Imagine Sweden. Detta tog henne till riksfinal i Uddevalla i maj där hon vann Music Helps coachningspris och sitt deltagande på Live at Heart.

Bakom artistnamnet Queen C står Chelsy Nicolas som har sina rötter i Kenya men numera bor i småländska Vimmerby. Chelsy bodde en tid i Kongo och kunde på grund av språket inte delta i skolundervisningen. Frustrerad över tristessen och språkbarriären hämtade Chelsy inspiration hos Nicki Minaj och andra rapartister som hon hittade på Youtube. I augusti deltog Queen C i tyska showcasefestivalen Die Neuen Schweden. Hon är även med i Länsmusikens coachningsprogram Talent Coach. Första framträdandet på Live at Heart blir kl.22 på Makeriet under fredagen och andra spelningen på Strand kl.20 på lördagen.

Live at Heart har utvecklats till en av nordens största showcasefestivaler och samlar musikbransch och artister från hela världen. Under det veckolånga arrangemanget arrangeras ett antal konferenser med inriktning på internationella musikfestivaler, entreprenörskap, teknik, panelsamtal och coachning där deltagarna får tips på hur de kan komma in på nya marknader, använda sig av den digitala tekniken, skriva låtar mot TV och film, förbereda sig för studion med mera. Genom festivalens komprimerade yta finns det stora möjligheter att knyta kontakter och springa på branschfolk som kan hjälpa till i den fortsatta karriären. Parallellt med alla konserter pågår en film- och poesifestival. Mer info om Live at Heart: www.liveatheart.se

Bakom Imagine Sweden står Jeunesses Musicales International (JMI), i Sverige representerat av länsmusikorganisationerna genom riksorganisationen Jeunesses Musicales Sverige. UNIK arrangerar Imagines lokaluttagningar i Kalmar län på uppdrag av Länsmusiken.

Kontakt:
Harald Erici, Producent, Imagine Kalmar län (f.d. Musik Direkt).
070-3086255 imagine@lansmusiken.se Länsmusiken, Box 14, 572 21 Oskarshamn.
Instagram: Imagine Kalmar www.facebook.com/imagineswe www.imaginesweden.se

Kalmar läns musikstiftelse finansieras av Kalmar läns landsting, Statens Kulturråd, Regionförbundet samt länets kommuner. Årligen genomförs cirka 500 konserter och aktiviteter som vänder sig till alla åldrar och människor med olika kulturell bakgrund. Länsmusiken ansvarar för Talentcoach och har samarbeten med Songlines och Imagine Sweden samt också med ett stort antal konsertarrangörer i Kalmar län. Kammarorkestern Camerata Nordica är hemmahörande i Oskarshamn och en del av Länsmusiken.
För att Länsmusiken inte ska fortsätta skicka information, sänd e-post till info@lansmusiken.se
www.lansmusiken finns uppgifter om hur Länsmusiken behandlar personuppgifter.