Songlines Orkestra uppträder under Kalmar stadsfest.

Songlines på Kalmar stadsfest

Efter en sommar full av aktiviteter intar Songlines Kalmar stadsfest den 11 augusti. Songlines har under sommaren jobbat med social och ekologisk hållbarhet i relation till musik och kultur - hållbarhet är också temat för stadsfesten i år.

I stadsparken kommer delar av detta arbete visas genom panelsamtal, filmvisning, boksläpp och en spelning med Songlines Orkestra med vänner. – Vi ser att stadsfesten blir en rolig höjdpunkt där vi dels får visa upp ungdomarnas arbete men också skapa samtal om demokrati och ungdomars röst i samhället, säger Helena Isaksson Baeck, utvecklare för Songlines och som också ansvarar för Songlines Kalmar. – Vi är övertygade att kunna bjuda alla besökare på en intressant eftermiddag.

Songlines program lördag 11 augusti:
Tältscenen – mellan Kalmar Slott och Kalmar Konstmuseum:

16.00 Röst! I samarbete med Folkets Bio – kortfilmer och panelsamtal om demokrati, mötesplatser, civilkurage och unga som kämpar för sina rättigheter

16.30 Songlines! Presentation av projektet i bild och berättelser av unga deltagare

17.00 Songlines Orkestra med vänner – Queen C och Bluegrass.

17.30 Bob Hansson läser ut boken 24 dagar till ett nytt liv av Aboozar Nazari

Programmet sker i samarbete med Kalmar kommun, Stadsbiblioteket, Kalmar konstmuseum, UNIK, Rädda Barnen, Filadelfia Mörbylånga, Svenska kyrkan, Bilda, Vombat förlag, Länsstyrelsen, Länsmusiken i Kalmar län, Kulturskolan i Kalmar, NBV och många andra.

Kontakt:
Helena Isaksson BaecK
E-post: helena@helenaisaksson.se
www.songlines.se

Detta är Songlines:
Songlines vill arbeta för ett varmt och inkluderande samhälle. Vi vill ingjuta hopp och ge alla unga möjligheten att få uttrycka sig med kultur och musik. Tillsammans med goda samverkansparter bygger vi mötesplatser och arbetar för att unga som flytt ska hitta in i musik-och kultursverige.

Läs mer om Kalmar stadsfest på www.kalmar.com

Kalmar Läns Musikstiftelse, Länsmusiken, finansieras av Kalmar läns landsting, Statens Kulturråd, Regionförbundet samt länets kommuner. Årligen genomförs cirka 500 konserter och aktiviteter som vänder sig till alla åldrar och människor med olika kulturell bakgrund. Länsmusiken ansvarar för Talentcoach och har samarbeten med Songlines och Imagine Sweden samt också med ett stort antal konsertarrangörer i Kalmar län. Kammarorkestern Camerata Nordica är hemmahörande i Oskarshamn och en del av Länsmusiken.

För att Länsmusiken inte ska fortsätta skicka information, sänd e-post till info@lansmusiken.sewww.lansmusiken finns uppgifter om hur Länsmusiken behandlar personuppgifter.