Dinara Klinton från Ukraina kommer till Kalmar Slott den 7 mars. Foto Emil Matveev.

Ung virtuos pianist till Kalmar

Vid Kammarmusikföreningens nästa konsert den 7 mars kl. 19.00 kommer Dinara Klinton, en ung ukrainsk pianist, att spela i Gröna salen på Kalmar Slott. Dinara Klinton är utbildad i London vid Royal College of Music. Hon har därifrån en Master of Performanceexamen under ledning av Dina Parakhina och blev därefter den första mottagaren av det prestigefyllda Benjamin Britten Fellowship. Dinara Klinton har vunnit flera internationella priser i olika tävlingar och framträder nu över hela världen.

Sin första skivinspelning, med musik av Chopin och Liszt, gjorde hon vid bara 16 års ålder och hennes andra album 2016 med Liszts Transcendentala etyder fick bland annat högsta betyg av BBC Music Magazine. Hennes tredje skiva kom ut förra året och innehåller musik av Chopin.

Om Lisztskivan har en vår tids allra största pianister Sir András Schiff sagt att ”hennes framförande är häpnadsväckande, hon är född till pianist och en naturlig och genuin virtuos”.

- Vi är mycket glada för att ha lyckats engagera denna extraordinära talang och ser fram emot att få bjuda vår publik i Kalmar på en minnesvärd pianokväll med ett varierat och intressant program, säger Kammarmusikföreningens ordförande Sten Franzén.

Program:

Bach-Busoni Prelude and Fugue in D major, BWV 532

Medtner Sonata Romantica

Beethoven Sonata op. 101

Liszt Transcendental Etudes:

För information:

Kammarmusikföreningen i Kalmar
Sten Franzén, telefon 0480-856 76. Mobil 070-547 77 55.
E-post: sten.franzen@gmail.com
Hemsida. www.kammarmusikforeningenikalmar.se

Kalmar läns musikstiftelse finansieras av Kalmar läns landsting, Statens Kulturråd, Regionförbundet samt länets kommuner. Årligen genomförs cirka 500 konserter och aktiviteter som vänder sig till alla åldrar och människor med olika kulturell bakgrund. Länsmusiken ansvarar för Talentcoach och har också samarbeten med Songlines och Imagine Sweden samt ett stort antal konsertarrangörer i Kalmar län. Kammarorkestern Camerata Nordica är hemmahörande i Oskarshamn och en del av Länsmusiken.