Britt Dicksson tilldelas Kalmar kommuns integrationspris 2016

Britt Dicksson var under många år ordförande för Röda korset och har bland annat gjort mycket för att förbättra integrationen i Kalmar. För sina fina insatser tilldelas hon kommunens integrationspris 2016. Priset delas ut postumt och mottas på kommunfullmäktige den 27 februari av hennes man Sune Dicksson.

Motivering

"Under många år har vinnaren av Kalmar kommuns integrationspris 2016 arbetat för mänskligheten, för människor i nöd, och har sträckt ut handen till människor när de har behövt det som mest. Britt Dickssons arbete inom Röda Korset, både centralt och regionalt, har präglats av medkänsla och integrationen har varit ett av hennes absolut viktigaste fokusområden. Britt har i alla sammanhang visat stor tacksamhet till sina medarbetare och eldsjälar som dagligen gör ett fantastiskt arbete."

– Britts engagemang och outtröttliga vilja att hjälpa har gjort stor skillnad för integrationsarbetet i Kalmar, ett arbete som blivit särskilt angeläget sedan flyktingströmmen hösten 2015, säger Dzenita Abaza ordförande i Integrationsrådet. Hon passar samtidigt på att rikta ett stort tack till alla nominerade som varit och fortsatt är mycket viktiga för integrationsarbetet i Kalmar.

Alla nominerade

• Fritidsledarna på Nova fritidsgård
  • Ängö BK C-lag och ansvarige ledare Arnel Vuckic
  • Fryshuset i Kalmar
  • Kalmar Läns museum
  • Länsförsäkringar bank Kalmarkontoret
  • Lisa Kindberg
  • Arnel Vuckic
  • Inger Börjesson
  • Inger Strandberg
  • Sussi Forsell
  • Marita och Torbjörn Stille
  • Mona Nilsson
  • Britt Dicksson
  • Sussi Forsell (Fryshuset Småland Öland)
  • Annika Lund Persson
  • Yba
  • Katarina Borgemo

Om priset

Integrationspriset kan erhållas av enskild person, grupp, förening, organisation eller företag vars insats haft eller har specifik betydelse för integration. Priset består av 10 000 kronor och ett diplom. Pristagare utses av kommunstyrelsen och bereds av Kalmar kommuns integrationsråd.

Kontakt

Dzenita Abaza, Kommunalråd och integrationsrådets ordförande. Tfn. 0480 – 45 00 23

Hashim Gashi, Integrationsutvecklare. Tfn. 0480 - 45 00 60

• Mänskliga rättigheter